
 
 
 
 
 
 
 
 

Cituojant arba naudojant šį šaltinį, nuoroda į Nacionalinę biblioteką yra būtina. LNB / IAS / ZD / 2024-04-08 / Psl. 1 iš 9 

Šioje apžvalgoje pateikiamas turinys nėra oficiali Nacionalinės bibliotekos nuomonė. © Nacionalinė biblioteka, 2024. /  Слава Україні! 

Nacionalinė biblioteka / Analitika 
 

Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka 

Informacijos politikos ir analitikos departamentas 

Informacijos analitikos skyrius 

Biuletenio tematika ir tema 

Tarptautiniai santykiai ir geopolitika 

 
Biuletenio laidos antraštė, probleminis klausimas 

Rusijos politinė dezinformacija Vakarų internetinėje erdvėje 

 
Esminiai žodžiai 

Rusija, dezinformacija, internetinė erdvė, Vakarų šalys, Prancūzija, Jungtinės Amerikos Valstijos, Jungtinė Karalystė, dirbtinis 

intelektas 

 
Serija ir registracijos numeris 

ZD-2024-3 

Leidimo data 

2024-04-08 

Leidimo vieta 

Vilnius 

Žanras 

☒ Analitinė apžvalga ☐ Kita 

 
Šaltiniai: kategorijos 

☐ Teisės aktai ☒ Politinė komunikacija 

☒ Analitinių centrų kūriniai / leidiniai ☒ Žiniasklaidos turinys 

☐ Socialinių tinklų turinys ☐ Statistiniai duomenys ☒ Mokslo darbai 

☐ Metainformaciniai produktai ☐ Išviešinti slapti / privatūs duomenys 

Šaltiniai: nuo – iki 

2019 03 22 – 

2024 03 27 

Šaltiniai: kalbos 

☒ Lietuvių k. ☐ Lenkų k. 

☒ Anglų k. ☐ Kitos ES kalbos 

☒ Rusų k. ☐ Kitos 

 
Citavimui (APA stiliumi) 

Nacionalinė biblioteka, Informacijos analitikos skyrius (2024). Rusijos politinė dezinformacija Vakarų internetinėje erdvėje 

(ZD-2024-3). Vilnius. 

 
Kontaktiniai duomenys 

Informacijos analitikos skyrius; analitika@lnb.lt. Nacionalinė biblioteka, Gedimino pr. 51, 01109, Vilnius. 

 
Turinio apžvalga 

Šiame analitiniame darbe: 

 aptariamas gana naujas dezinformacijos faktorius – generatyvinis dirbtinis intelektas, 

 apžvelgiami keli Rusijos manipuliacijų informacija Prancūzijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Jungtinėse Amerikos 

Valstijose pavyzdžiai, 

 nagrinėjamos dirbtinio intelekto panaudojimo manipuliacijoms ir cenzūrai grėsmės, 

 pateikiama įžvalgų ir apibendrinimų. 

 

 

1. Įžanga 

 

Apžvalgoje nagrinėjami keli Rusijos poveikio Vakarų politiniams procesams epizodai. Jau daugelį metų vykstantis plataus 

masto Rusijos kišimasis į užsienio šalių reikalus apima bent du aspektus:  

 grynai kibernetinį, kai veikiama skaitmeninėje erdvėje; 

 korupcinį, kai bandoma papirkti konkrečius politikus.  

 

Kibernetinis skverbimasis į kitų šalių informacinį lauką pastaruoju metu pasipildė daug diskusijų keliančio dirbtinio 

intelekto (DI) naudojimu. Plačiai apibrėžtas DI apima jau senokai taikomas priemones – vadinamuosius algoritmus, kurie 

kuria vartotojų pomėgius, nustatytus pagal jų internetines paieškas, atitinkančius meniu ir (arba) blokuoja prieigą prie tam 

tikros medžiagos.  

 

Šiuo metu daug dėmesio sulaukia vadinamasis generatyvinis DI (angl. Generative artificial intelligence), kurio priemonės 

pagal užduotas temas kuria tekstus ir atvaizdus. Generatyvinis DI pateko į karštų diskusijų lauką, kai 2020 m. Jungtinėse 

Amerikos Valstijose (JAV) įsikūrusi kompanija „OpenAI“ pademonstravo galingą dirbtinio intelekto algoritmą, pavadintą 

„ChatGPT-3“, galintį generuoti nuoseklų tekstą1. Jo kūrėjai jau tada perspėjo, kad šis įrankis gali būti naudojamas kaip 

internetinės dezinformacijos ginklas.  

 

2021 m. grupė JAV Džordžtauno universiteto (angl. Georgetown University) tyrėjų „ChatGPT-3“ pasitelkė klaidinančiam 

turiniui kurti. Dezinformacijos ekspertų komanda įrodė, kad šis algoritmas gali sustiprinti, padaryti efektyvesnes kai kurias 

informacinio klaidinimo formas, kurias ypač sunku pastebėti2.  

 

 
1 Knight, W. (2021 m. gegužės 24 d.). AI Can Write Disinformation Now—and Dupe Human Readers. Prieiga per internetą: 
https://www.wired.com/story/ai-write-disinformation-dupe-human-readers/ 
2 Ten pat. 

https://www.wired.com/story/ai-write-disinformation-dupe-human-readers/


 

Cituojant arba naudojant šį šaltinį, nuoroda į Nacionalinę biblioteką yra būtina. LNB / IAS / ZD / 2024-04-08 / Psl. 2 iš 9 

Šioje apžvalgoje pateikiamas turinys nėra oficiali Nacionalinės bibliotekos nuomonė. © Nacionalinė biblioteka, 2024. /  Слава Україні! 

„ChatGPT-3“ pasitelkę tyrėjai kūrė klaidinančią informaciją, įskaitant su melagingais naratyvais susijusias istorijas, perspektyvą iškraipančius fiktyvius 

naujienų pranešimus ir tam tikrus klaidinančius klausimus aptariančias tviterio žinutes. Pvz., buvo skleidžiama tokia žinutė: „Nemanau, kad tai 

sutapimas, jog klimato kaita yra ir naujasis visuotinis atšilimas“, – taip siekiant pakurstyti skepticizmą dėl klimato kaitos. Kitoje tviterio žinutėje klimato 

kaita vadinama „naujuoju komunizmu“, t. y. klaidingomis prielaidomis pagrįsta ideologija, kurios negalima kvestionuoti. Džordžtauno tyrėjų nuomone, 

„ChatGPT-3“ ar kiti panašūs DI kalbos algoritmai gali būti ypač veiksmingi trumpąsias žinutes automatiškai generuojant socialinėje žiniasklaidoje3. 

 

Nustatyta, kad „ChatGPT-3“ pranešimai gali pakeisti skaitytojų nuomonę tarptautinės diplomatijos klausimais. 

Savanoriams buvo rodomos „ChatGPT-3“ parašytos tviterio žinutės apie JAV sankcijas Kinijai. Tarp skaičiusiųjų žinutes, 

kuriose prieštaraujama ribojimams šiai šaliai, padvigubėjo respondentų, pasisakiusių prieš sankcijų politiką4. 

 

Tobulėjantis generatyvinis DI teikia galimybių pasaulio valstybėms ir politiniams veikėjams gerokai padidinti 

dezinformacijos sklaidą. Pavyzdžiui, Venesuelos valstybinės žiniasklaidos priemonės transliavo šalies Vyriausybei palankias 

žinutes per DI sukurtus vaizdo įrašus su žinių vedėjais iš neegzistuojančio tarptautinio naujienų kanalo anglų kalba. Šiuos 

vaizdo įrašus pagamino individualią sintetinės vaizdakaitos (angl. deep fake) produkciją kurianti įmonė „Synthesia“. 

Pasitelkus DI suklastoti vaizdo įrašai ir politinių lyderių vaizdai paplito ir JAV socialiniuose tinkluose. Pavyzdžiui, paskleistas 

vaizdo įrašas, kuriame JAV prezidentas Joe Bidenas neva išsakė neigiamą nuomonę apie translyčius asmenis, taip pat 

vaizdinė medžiaga, kurioje buvęs JAV vadovas Donaldas Trumpas apsikabina su Anthony Fauci – gydytoju imunologu, 

tikrovėje sulaukusiu priešiškų Trumpo pasisakymų5. 

 

Sparti DI pažanga gali palengvinti ir atpiginti tikroviško melagingo turinio kūrimo procesą. Nepaisant to, galutinė 

šios priemonės įtaka visuomenei kol kas lieka neaiški. Tikėtina, kad generatyvinis DI darys prieštaringą poveikį, tačiau 

neturėtų tapti esminiu veiksniu, keičiančiu politinės komunikacijos tvarką6. 

 

Tyrimai rodo, kad žmonių polinkį tikėti klaidinga (ar priešingai – tikra) informacija visų pirma lemia ne turinio tikroviškumo 

lygis, o kiti veiksniai – pvz., kartojimas, pasakojimo patrauklumas, pasakotojo autoritetas, klausytojų grupės tapatybė. Vis tik 

kyla abejonių, ar atsižvelgiant į vartotojų asmenines savybes pritaikyti pranešimai – juo labiau kuriami 

automatizuotai – gali būti išskirtinai patrauklūs. Pažymėtina ir tai, kad generatyvinį DI galima pasitelkti ne tik 

dezinformacijai platinti, bet atvirkščiai – kovai su šiuo reiškiniu. Pavyzdžiui, gerai suprojektuotos DI sistemos gali 

palengvinti faktų tikrintojų darbą. Generatyvinio DI ilgalaikį poveikį sunku įvertinti, bet akivaizdu, kad 

dezinformacija yra sudėtingas psichosocialinis reiškinys, kuris nepriklauso nuo kokios nors vienos išskirtinės 

technologijos7. 

 

Didėjantis generatyvinio DI prieinamumas gali pakirsti pasitikėjimą tikrais faktais. Kai internete pateiktas DI turinys 

tampa neatskiriamas ar sunkiai atskiriamas nuo įprastais būdais sukurtų tekstų ar vaizdų, auditorija gali imti abejoti net ir 

patikima informacija. Toks reiškinys vadinamas „melagio dividendu“. Jo esmė ta, kad dėl fiktyvaus turinio padidėjęs 

atsargumas žmones verčia skeptiškiau vertinti visą – įskaitant ir tikrą – informaciją, ypač krizės ar politinio konflikto metu, kai 

melagingos žinios gali būti tyčia aktyviau skleidžiamos. 

 

Be santykinai naujų generatyvinio DI įrankių, vyriausybės tebetaiko jau iš anksčiau žinomas dezinformacijos priemones, 

pavyzdžiui, manipuliacijoms internetinėse diskusijose naudoja kombinuotas žmonių ir robotų (botų) kampanijas. 

 

Šioje apžvalgoje susitelkta į manipuliaciją viešąja nuomone ir politinių (pvz., rinkimų) duomenų falsifikavimą. Aptariami keli 

iškalbingi pavyzdžiai – pradedant naujausiu Prancūzijos atveju, toliau – kai kurios Jungtinės Karalystės (JK) ir JAV patirtys. 

Apibendrinimai apie Rusijos skverbimąsi į šių trijų šalių elektroninę erdvę pateikti 5 skyriaus pabaigoje. Kone kasdien 

pasitaikančių įsiskverbimų į verslo subjektų ar techninės infrastruktūros tinklus praktikos apžvalgoje neanalizuojamos. 

Nenagrinėjami ir faktų tikrinimo procesai, kadangi tai atskira tema, reikalaujanti nuodugnaus nušvietimo. Taip pat čia 

neįtraukiamas užsienio poveikio Lietuvos kibernetinei erdvei politinis matmuo.  

 

 

2. Tiesioginio Rusijos poveikio Vakarų politikams pavyzdžiai 

 

Elektroninis skverbimasis į socialinius tinklus, žiniasklaidos ir net valstybinių institucijų svetaines sudaro tik dalį priemonių, 

kuriomis Rusija bando paveikti politinius procesus Vakarų šalyse, arsenalo. Pvz., dar visai neseniai žiniasklaidoje rašyta apie 

tai, kad ne kartą į Prancūzijos prezidento postą kandidatavusi „Nacionalinio susivienijimo“ (pranc. Rassemblement national) 

pirmininkė Marine Le Pen grąžino paskolą, gautą iš Rusijos kompanijos „Aviazapchast“. Prancūzijos Nacionalinės 

asamblėjos komisija, tyrusi Rusijos įtaką Prancūzijos politikai, „Nacionalinį susivienijimą“ pavadino Rusijos „pavaros diržu“8. 

 

 
3 Ten pat. 
4 Ten pat. 
5 Ryan-Mosleyarc, T. (2023 m. spalio 3 d.). How generative AI is boosting the spread of disinformation and propaganda. Prieiga per internetą: 
https://www.technologyreview.com/2023/10/04/1080801/generative-ai-boosting-disinformation-and-propaganda-freedom-house/ 
6 Bateman, J., Jackson, D. (2024). Countering Disinformation Effectively. Prieiga per internetą: 
https://carnegieendowment.org/files/Carnegie_Countering_Disinformation_Effectively.pdf  
7 Ten pat.  
8 Goury-Laffont, V. (2024 m. sausio 3 d.). French far right calls out ‘cabal’ after new report on Russian interference. Prieiga per internetą: 
https://www.politico.eu/article/french-far-right-marine-le-pen-cabal-after-new-report-on-russian-ties/  

https://www.technologyreview.com/2023/10/04/1080801/generative-ai-boosting-disinformation-and-propaganda-freedom-house/
https://carnegieendowment.org/files/Carnegie_Countering_Disinformation_Effectively.pdf
https://www.politico.eu/article/french-far-right-marine-le-pen-cabal-after-new-report-on-russian-ties/


 

Cituojant arba naudojant šį šaltinį, nuoroda į Nacionalinę biblioteką yra būtina. LNB / IAS / ZD / 2024-04-08 / Psl. 3 iš 9 

Šioje apžvalgoje pateikiamas turinys nėra oficiali Nacionalinės bibliotekos nuomonė. © Nacionalinė biblioteka, 2024. /  Слава Україні! 

Š. m. kovo pabaigoje Čekijos Vyriausybė atskleidė demaskavusi Rusijos įtakos Europoje tinklą, kurio centras buvo Čekijos 

sostinėje Prahoje įsikūrusi žiniasklaidos įmonė „Voice of Europe“9, priklausanti su Rusija susijusiam Ukrainos oligarchui 

Viktorui Medvedčukui – savo laiku įtakingam Ukrainos politikui (Ukrainoje suimtas Medvedčukas 2022 m. buvo iškeistas į 

ukrainiečių pulko „Azov“ karo belaisvius). Pasak dalį oficialios Čekijos ataskaitos paviešinusio Vokietijos leidinio „Der 

Spiegel“, įmonė „Voice of Europe“ buvo išnaudojama kaip kanalas, per kurį finansuoti Rusijai palankūs kandidatai į Europos 

Parlamentą iš Vokietijos, Prancūzijos, Lenkijos, Belgijos, Nyderlandų ir Vengrijos. Nors nominalus „Voice of Europe“ 

savininkas yra Lenkijos pilietis, Čekijos valdžia įvedė sankcijas šiuo metu Rusijoje reziduojančiam Medvedčukui. 

 

Nors pavyzdžiai – pavieniai, labai tikėtina, kad pagrindinė ir galbūt patikimiausia priemonė Rusijai siekiant savo tikslų 

Vakarų Europoje yra tiesioginė korupcija – poveikis konkretiems politikams. 

 

 

3. Prancūzija 

 

Nuo 2021 m. liepos mėnesio veikianti Prancūzijos valstybinė agentūra „Viginum“, kovojanti su neteisėta užsienio valstybių 

informacine veikla šalyje, nustatė, kad su Rusijos Vyriausybe susiję specialistai vykdo prieš Prancūziją nukreiptą 

manipuliavimo elektronine informacija kampaniją.  

 

Pagal 2023 metų birželio mėnesį paskelbtą Prancūzijos užsienio reikalų ministerijos ataskaitą, kampanija buvo nutaikyta į 

daugelio Prancūzijos nacionalinių leidinių interneto svetaines, taip pat į užsienio reikalų ministerijos svetainę bei kitus 

vyriausybinius portalus. Užpuolikai kūrė vadinamuosius veidrodinius puslapius, panašius į leidyklų ir institucijų svetaines, 

tačiau skelbiančius klaidinančią informaciją. Nuo 2023 metų gegužės mėnesio pabaigos ši kibernetinė operacija pakilo į 

naują lygį: užpuolikai ėmė skelbti medžiagą, imituojančią Prancūzijos užsienio reikalų ministerijos publikacijas10. 

 

„Viginum“ identifikavo 355 domenų vardus, naudotus Rusijos dezinformacijos kampanijai vykdyti. Dalį jų Rusijos agentai 

įsigijo legaliai. Be prancūziškų leidinių „Le Parisien“, „Le Figaro“, „Le Monde“ ir kt., Rusijos kibernetinės dezinformacijos 

kampanija paveikė Vokietijos „Frankfurter Allgemeine Zeitung“, „Der Spiegel“, „Bild“ ir „Die Welt“, taip pat nemažai Italijos 

žiniasklaidos priemonių11. 

 

Informacine manipuliavimo kampanija, kurią „Viginum“ stebi nuo 2022-ųjų metų, siekiama diskredituoti Vakarų 

paramą Ukrainai. Išskiriamos keturios pagrindinės pasakojimo temos: 

 sankcijų Rusijai neveiksmingumas – esą jos pirmiausia apsunkina ES valstybių ir jų piliečių gyvenimą; 

 Vakarų valdančiųjų sluoksnių rusofobija; 

 Ukrainos ginkluotųjų pajėgų barbariškumas ir tarp Ukrainos vadovų paplitusi neonacių ideologija; 

 neigiamos pasekmės Europos šalims dėl Ukrainos pabėgėlių priėmimo12. 

 

„Viginum“ įvardijo populiarius Prancūzijos leidinius, kurių falsifikuotais pavadinimais prisidengiant buvo publikuota apie 60 

melagingų straipsnių – tai „20 Minutes“, „Le Monde“, „Le Parisien“, „Le Figaro“. Vienoje iš publikacijų buvo perdirbta „The 

Guardian“ medžiaga apie Rusijos pajėgų įvykdytas civilių žudynes Ukrainoje Bučos mieste – dezinformacinėje medžiagoje 

teigta, kad žudynių vaizdai yra surežisuoti Ukrainos specialiųjų tarnybų13. 

 

Tikėtina, kad Rusijos veikla Prancūzijoje yra dalis operacijos, kurią JAV informacinis gigantas „Meta“ užfiksavo dar 2022 m. 

Su Rusija susiję programišiai imituodavo tokių leidinių kaip „The Guardian“ (JK), „Der Spiegel“ (Vokietija), Italijos naujienų 

agentūros „ANSA“ publikacijas14. Europos organizacijos „EU DisinfoLab“ ir „Meta“ Rusijos vykdomą tęstinę dezinformacijos 

operaciją pavadino „Doppelgänger“ (išvertus iš vokiečių kalbos – antrininku). 2022 metų rugsėjo mėnesio pabaigoje „Meta“ 

paskelbė, kad Rusijos vykdytas manipuliavimo informacija veiklas „Facebook“ platformoje pavyko sustabdyti. Operaciją 

vykdė dvi Rusijos rinkodaros konsultacijų įmonės, kurios platino straipsnius, prieš tai publikuotus įvairiose svetainėse bei 

socialiniuose tinkluose15.  
 
Apgaulės demaskavimą dažnai apsunkina tai, kad tokiose klaidinančiose publikacijose pateikiamos nuorodos į tikrus 

žiniasklaidos straipsnius. Ši suklastota medžiaga, siekiant padidinti jos plitimo aprėptį, vėliau platinama per socialinę 

žiniasklaidą. Techniniu požiūriu tai yra netikrų straipsnių kūrimas ir publikavimas interneto svetainėse, kurios savo išvaizda ir 

parametrais identiškos oficialioms populiariosios žiniasklaidos svetainėms, tačiau turi skirtingą domeno pavadinimą 

(pavyzdžiui, domeno plėtinį .ltd vietoj Prancūzijai įprasto plėtinio .fr). Šio tipo kibernetinis sukčiavimas angliškai vadinamas 

typosquatting – užgrobimas į internetinės svetainės adresą sąmoningai įveliant klaidą ar subtiliai jį pakeičiant. 

 

 
9 Spiegel: РФ финансировала политиков ЕС через Voice of Europe Медведчука (2024 m. kovo 27 d.). Prieiga per internetą: 
https://www.svoboda.org/a/chehiya-vvela-sanktsii-protiv-medvedchuka-i-ego-priblizhyonnogo/32880015.html  
10 Во Франции с 350 доменных имен распространялась российская ложь. (2023 m. birželio 14 d.). Prieiga per internetą: 
https://www.svoboda.org/a/vo-frantsii-s-350-domennyh-imen-rasprostranyalasj-rossiyskaya-lozhj/32458044.html  
11 Ten pat. 
12 Ten pat. 
13 Martin, A. (2023 m. birželio 13 d.). France accuses Russians of impersonating French government and media to spread disinformation. Prieiga per 
internetą: https://therecord.media/france-accuses-russians-of-impersonating-french-government-media-misinformation 
14 Ten pat. 
15 Nimo, B., Franklin, M., Agranovich, D., Hundley, L., Torrey, M. (2023 m. vasaris). Quarterly Adversarial Threat Report. Prieiga per internetą: 
https://about.fb.com/wp-content/uploads/2023/02/Meta-Quarterly-Adversarial-Threat-Report-Q4-2022.pdf  

https://www.svoboda.org/a/chehiya-vvela-sanktsii-protiv-medvedchuka-i-ego-priblizhyonnogo/32880015.html
https://www.svoboda.org/a/vo-frantsii-s-350-domennyh-imen-rasprostranyalasj-rossiyskaya-lozhj/32458044.html
https://therecord.media/france-accuses-russians-of-impersonating-french-government-media-misinformation
https://about.fb.com/wp-content/uploads/2023/02/Meta-Quarterly-Adversarial-Threat-Report-Q4-2022.pdf


 

Cituojant arba naudojant šį šaltinį, nuoroda į Nacionalinę biblioteką yra būtina. LNB / IAS / ZD / 2024-04-08 / Psl. 4 iš 9 

Šioje apžvalgoje pateikiamas turinys nėra oficiali Nacionalinės bibliotekos nuomonė. © Nacionalinė biblioteka, 2024. /  Слава Україні! 

 
1 Iliustracija. Mokėjimų platformą „PayPal“ imituojančių fiktyvių adresų pavyzdžiai. 
© SSL2buy16 
 

 

 

 

2024 m. vasario 12 d. Prancūzijos Europos reikalų ir užsienio reikalų ministras Stéphane'as Séjourné, remdamasis „Viginum“ 

duomenimis, paskelbė, kad atrastas dar vienas prorusiškos propagandos tinklas – „Portal Kombat“17. Ministras Prancūzijos 

visuomenę siekė įspėti apie grėsmę, kurią kelia Rusijos agentų skleidžiama dezinformacija artėjant Europos Parlamento 

rinkimams. „Portal Kombat“ administruoja 2015 m. Kryme įsikūrusi įmonė „TigerWeb“. „Viginum“ teigimu, kai kurie šios 

įmonės veiklos metodai ir platinamas turinys panašūs į internetinės žiniasklaidos priemonės „Inforos“, siejamos su Rusijos 

karine žvalgyba, veikimą. Nuo 2023 metų liepos mėnesio „Inforos“ taikomos ES sankcijos, taigi galima spėti, kad 

„TigerWeb“ perėmė dalį „Inforos“ veiklos. 

 

 

4. Jungtinė Karalystė 

 

2020 metų liepos mėnesį JK parlamento žvalgybos ir saugumo komitetas po ilgų atidėliojimų paskelbė išvadas apie Rusijos 

įtaką JK politikai18. Dokumentą per 18 mėnesių parengė daugiapartinis parlamento narių komitetas, rėmęsis iš JK žvalgybos 

agentūrų gautais įrodymais ir nepriklausomų ekspertų vertinimais.  

 

Kaip ataskaitoje pažymima, JK Vyriausybei ir žvalgybai nepavyko tinkamai įvertinti Kremliaus bandymų kištis į 2016 m. 

„Brexit“ referendumą dėl JK pasitraukimo iš ES. Maža to, komiteto dokumente teigiama, kad ministrai ignoravo duomenis 

apie Rusijos įtaką referendumo eigai. Esą Vyriausybė „tuo metu nematė ir neieškojo veiksmingo kišimosi į JK demokratinius 

procesus įrodymų“ – netgi nebuvo rimtų pastangų tai daryti. Todėl JK parlamento komiteto nariai teigė negalintys daryti 

galutinės išvados, ar Kremliui sėkmingai pavyko įsikišti į referendumą, kurio rezultatais remdamasi JK išstojo iš ES. 

 

Ataskaitoje taip pat pastebima, kad Britanija tapo „palankia vieta Rusijos oligarchams ir jų pinigams“, ir daroma išvada, kad 

per savo ryšius jie tapo korumpuota jėga britų viešajame gyvenime. Nenurodydamas jokių pavardžių, komitetas perspėjo, 

kad kai kurie Lordų Rūmų nariai turi verslo interesų, susijusių su Rusija, arba tiesiogiai dirba didelėse Rusijos įmonėse, 

turinčiose sąsajų su Rusijos valstybe. 

 

Komiteto nariai skundėsi, kai pradėję tyrimą dėl galimo kišimosi į „Brexit“ balsavimą jie paprašė rašytinių duomenų iš šalies 

žvalgybos agentūros MI5, ši „iš pradžių pateikė tik šešias teksto eilutes“. Komitetas taip pat pažymėjo, kad viešai prieinami 

tyrimų duomenys parodė, jog rusiškuose televizijos kanaluose „Russia Today“ ir „Sputnik“ balsavimo metu vyravo „Brexit“ 

tema ir prieš narystę ES nukreipti pasakojimai. Socialiniame tinkle „Twitter“ (dabar „X“) buvo naudojami vadinamieji botai ir 

internetiniai troliai. 

 

Tokia JK institucijų laikysena „Brexit“ referendumo metu buvo visiškai priešinga nei JAV valstybės institucijų veiksmai 

formuluojant išvadas dėl Rusijos kišimosi į 2016 m. JAV prezidento rinkimus – tada vos per du mėnesius nuo balsavimo 

pabaigos JAV buvo parengtas žvalgybos įstaigų vertinimas, o jo santrauka paskelbta viešai. 

 

Nors būta ženklų, kad Rusija vykdė įtakos kampaniją, susijusią su 2014 m. Škotijos nepriklausomybės referendumu19, dėl 

Kremliaus grėsmės Didžiosios Britanijos demokratijai nebuvo susirūpinta iki balsavimo dėl „Brexit“. Tik po to, kai Rusija 

2016 metų liepos mėnesį įsiskverbė į JAV Demokratų partijos elektroninį susirašinėjimą, JK buvo atlikta tam tikra saugumo 

patikra – žvalgybos institucijos surengė Rusijos skverbties imitaciją. 

 

 

 

 
16 Typosquatting – A Complete Guide and its Prevention Techniques. (n. d.). Prieiga per internetą: https://www.ssl2buy.com/wiki/typosquatting-
complete-guide-and-prevention-techniques  
17 Užsienio kilmės infosferos trikdžiai – Rusijos propagandos tinklo „Portal Kombat“ tyrimų rezultatas. (2024 m. vasario 15 d.). Prieiga per internetą: 
https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/security-disarmament-and-non-proliferation/news/2024/article/foreign-digital-interference-
result-of-investigations-into-the-russian   
18 Sabbagh, D., Harding L., Roth, A. (2020 m. liepos 21 d.). Russia report reveals UK government failed to investigate Kremlin interference. Prieiga per 
internetą: https://www.theguardian.com/world/2020/jul/21/russia-report-reveals-uk-government-failed-to-address-kremlin-interference-scottish-
referendum-brexit     
19 Russia meddled in Scottish vote, unclear on Brexit: UK parliament. (2020 m. liepos 21 d.). Prieiga per internetą: 
https://www.aljazeera.com/news/2020/7/21/russia-meddled-in-scottish-vote-unclear-on-brexit-uk-parliament  

https://www.ssl2buy.com/wiki/typosquatting-complete-guide-and-prevention-techniques
https://www.ssl2buy.com/wiki/typosquatting-complete-guide-and-prevention-techniques
https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/security-disarmament-and-non-proliferation/news/2024/article/foreign-digital-interference-result-of-investigations-into-the-russian
https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/security-disarmament-and-non-proliferation/news/2024/article/foreign-digital-interference-result-of-investigations-into-the-russian
https://www.theguardian.com/world/2020/jul/21/russia-report-reveals-uk-government-failed-to-address-kremlin-interference-scottish-referendum-brexit
https://www.theguardian.com/world/2020/jul/21/russia-report-reveals-uk-government-failed-to-address-kremlin-interference-scottish-referendum-brexit
https://www.aljazeera.com/news/2020/7/21/russia-meddled-in-scottish-vote-unclear-on-brexit-uk-parliament


 

Cituojant arba naudojant šį šaltinį, nuoroda į Nacionalinę biblioteką yra būtina. LNB / IAS / ZD / 2024-04-08 / Psl. 5 iš 9 

Šioje apžvalgoje pateikiamas turinys nėra oficiali Nacionalinės bibliotekos nuomonė. © Nacionalinė biblioteka, 2024. /  Слава Україні! 

5. Jungtinės Amerikos Valstijos 

 

2019 m. kovo 22 d. JAV teisingumo departamentui pateikta šio departamento specialiojo tyrėjo Roberto Muellerio20 

parengta beveik dvejus metus trukusio tyrimo dėl Rusijos kišimosi į 2016 m. JAV prezidento rinkimus ataskaita (angl. 

Report On The Investigation Into Russian Interference In The 2016 Presidential Election)21, 22. Ataskaita buvo pateikta 

JAV generaliniam prokurorui Williamui Barrui23. Tų pačių metų balandžio mėnesį paviešinta redaguota 448 puslapių 

ataskaitos versija. Muelleris ieškojo Trumpo prezidento rinkimų kampanijos darbuotojų ir Rusijos atstovų sąmokslo ar 

veiksmų koordinavimo apraiškų. 

 

Iš Muellerio pateiktų duomenų aiškėja keli Rusijos tikslai: 

 pakenkti demokratų atstovės Hillary Clinton kampanijai;  

 padidinti respublikono Trumpo galimybes; 

 griauti pasitikėjimą JAV demokratija24. 

 

Siekdami šių tikslų, Rusijos agentai ir programišiai: 

 rinkimų išvakarėse bandė skverbtis į valstybines rinkėjų duomenų bazes;  

 buvo įsilaužę į Clinton rinkimų kampanijos dalyvių paštus ir kt. elektroninius išteklius, taip pat į Demokratų partijos 

Kongreso rinkimų kampanijos komiteto (angl. Democratic Congressional Campaign Committee) ir Demokratų partijos 

nacionalinio komiteto (angl. Democratic National Committee) tinklus;  

 bandė įsilaužti į senatoriaus respublikono Marco Rubio ir Respublikonų nacionalinio komiteto (angl. Republican 

National Committee) funkcionierių išteklius;  

 internete skelbė politiškai žalingą informaciją;  

 skleidė propagandą „Twitter“, „Facebook“, „YouTube“ ir „Instagram“ socialiniuose tinkluose; 

 surengė mitingus JAV Floridos ir Pensilvanijos valstijose; 

 organizavo susitikimus su Trumpo kampanijos dalyviais ir jo bendraminčiais;  

 teikė Trumpui siūlymą statyti dangoraižį Maskvoje. 

 

Skverbimasis į valstybines rinkėjų duomenų bazes. JAV žvalgybos agentūros padarė išvadą, kad Rusijai per 2016 m. 

rinkimus nepavyko pakeisti faktinių balsų. Tačiau dieną prieš rinkimus rusai taikėsi į rinkėjų registravimo sistemas ir valstijų 

svetaines mažiausiai 21 valstijoje. Jie įsilaužė į kai kurių valstijų sistemas ir pavogė šimtų tūkstančių rinkėjų asmens 

duomenis. 

 

Federalinis tyrimų biuras įspėjo valstijas apie grėsmę likus maždaug dviem mėnesiams iki 2016 m. rinkimų, kai tų metų 

rugpjūčio mėnesį įsilaužėliai prasiskverbė į rinkėjų registracijos duomenų bazes Ilinojaus ir Arizonos valstijose. 2017 metų 

sausio mėnesį JAV institucijos atliko pirmąjį tyrimą dėl kišimosi į rinkimus ir apkaltino Rusiją dėl įsilaužimų. Tačiau Jungtinių 

Valstijų nacionalinio saugumo departamentas (angl. The United States Department of Homeland Security) aukščiausiems 

valstybės pareigūnams iškart nepranešė, kad rinkimų sistemas nuskenavo programišiai – ši informacija „į viršų“ buvo 

pateikta tik maždaug po metų. 

 

2018 metų liepos mėnesį Muelleris apkaltino 12 Rusijos piliečių galimai įsilaužus į JAV rinkimų sistemas. Tyrėjai pateikė 

daugiau informacijos, pvz., kad įsilaužėliai iš neįvardytos valstijos interneto svetainės pavogė informacijos apie 500 tūkst. 

rinkėjų – įskaitant vardus, adresus, gimimo datas, socialinio draudimo kortelių, vairuotojo pažymėjimų numerius. Pasak 

tyrėjų, Rusijos agentai tada laužėsi į Džordžijos, Ajovos ir Floridos rinkimų apygardų interneto svetaines. Įsilaužėliai taip pat 

įsigavo į rinkėjų registravimo programinės įrangos tiekėjų paštą ir tos bendrovės vardu siuntė klaidinančius elektroninius 

laiškus keliems Floridos rinkimų proceso administratoriams. 

 

Be viso to, kai kuriose valstijose rusai „galėjo gauti ribotą prieigą prie rinkimų infrastruktūros elementų“ ir „turėjo galimybę 

bent jau pakeisti arba pašalinti rinkėjų registracijos duomenis“25. 

 

Clinton rinkimų štabas. Bene ryškiausias Rusijos plano daryti poveikį JAV rinkimams elementas buvo ne įtaka balsavimui, o 

Rusijos karinės žvalgybos tarnybos, dar žinomos kaip GRU, agentų įsilaužimas į kandidatės Clinton prezidento rinkimų 

kampanijos darbuotojų elektroninius paštus. Šie intensyvūs veiksmai prasidėjo 2016 metų kovo mėnesį. 

 

2016 metų kovo mėnesį GRU agentai daugeliui Clinton kampanijos darbuotojų ir savanorių išsiuntinėjo elektroninius 

laiškus, kurie atrodė kaip „Google“ saugos pranešimai. Tačiau užuot apsaugojus gavėjų paskyras, šiuose laiškuose buvo 

nurodyta spustelėti nuorodą ir pakeisti slaptažodį. Atlikę šį veiksmą vartotojai Rusijos agentams suteikdavo prieigą prie 

 
20 Bennett, B., Berenson, T. (n. d.). Robert Mueller. Priega per internetą: https://time.com/person-of-the-year-2018-robert-mueller-runner-up/  
21 Mueller, S. R. (2019 m. kovas). Report On The Investigation Into Russian Interference In The 2016 Presidential Election. Volume I of II. Prieiga per 
internetą: https://www.justice.gov/archives/sco/file/1373816/dl 
22 Mueller, S. R. (2019 m. kovas). Report On The Investigation Into Russian Interference In The 2016 Presidential Election. Volume II of II. Prieiga per 
internetą: https://www.justice.gov/storage/report_volume2.pdf 
23 Breuninger, K. (2019 m. kovo 22 d.). Mueller Probe Ends: Special counsel submits Russia report to Attorney General William Barr. Prieiga per 
internetą: https://www.cnbc.com/2019/03/22/robert-mueller-submits-special-counsels-russia-probe-report-to-attorney-general-william-barr.html  
24 Abrams, A. (2019 m. balandžio 18 d.). Here’s What We Know So Far About Russia’s 2016 Meddling. Prieiga per internetą: 
https://time.com/5565991/russia-influence-2016-election/  
25 Ten pat. 

https://time.com/person-of-the-year-2018-robert-mueller-runner-up/
https://www.cnbc.com/2019/03/22/robert-mueller-submits-special-counsels-russia-probe-report-to-attorney-general-william-barr.html
https://time.com/5565991/russia-influence-2016-election/


 

Cituojant arba naudojant šį šaltinį, nuoroda į Nacionalinę biblioteką yra būtina. LNB / IAS / ZD / 2024-04-08 / Psl. 6 iš 9 

Šioje apžvalgoje pateikiamas turinys nėra oficiali Nacionalinės bibliotekos nuomonė. © Nacionalinė biblioteka, 2024. /  Слава Україні! 

atakuojamų paskyrų. Naudodami šį metodą, GRU agentai pavogė dešimtis tūkstančių Clinton kampanijos darbuotojų 

elektroninių laiškų, įskaitant kampanijos pirmininko Johno Podestos korespondenciją26. 

 

GRU agentai sukūrė netikrą internetinę grupę „Guccifer 2.0“ ir pasinaudoję šia paskyra pavogtais elektroniniais laiškais 

pasidalijo su organizacija „WikiLeaks“. Ši grupė savo ruožtu paviešino pavogtą korespondenciją prieš pat 2016 metų 

lapkričio mėnesį vykusius rinkimus. Taip buvo kuriami neigiamų naujienų apie Clinton ciklai ir atitraukiamas dėmesys nuo 

kandidatės pranešimų, kuriuos ji tikėjosi išsiųsti rinkėjams paskutinėmis kampanijos dienomis. 

 

Įsilaužimas į Demokratų partijos Kongreso rinkimų kampanijos komiteto sistemą. GRU pareigūnai pasitelkė 

kenkėjiškus elektroninius laiškus ir siekdami įsigauti į minėto komiteto kompiuterių tinklą. Įsilaužėlių įdiegtos kenkėjiškos 

programos leido jiems pasiekti daugiau kompiuterių ir pavogti tūkstančius elektroninių laiškų bei dokumentų, susijusių su 

rinkimais.  

 

Prieiga prie Demokratų partijos Kongreso rinkimų kampanijos komiteto tinklo leido įsilaužėliams įsiskverbti į Demokratų 

nacionalinį komitetą. 2016 metų birželio mėnesio pradžioje Rusijos pareigūnai sukūrė tinklalapį DCLeaks.com, kuriame 

paskelbė tūkstančius pavogtų dokumentų bei elektroninių laiškų. Liepos 22 d., likus kelioms dienoms iki Demokratų 

nacionalinio suvažiavimo, anksčiau minėta organizacija „WikiLeaks“ paviešino daugiau nei 20 tūkst. pavogtų elektroninių 

laiškų. 

 

Šie informacijos nuotėkiai sulaukė Trumpo kampanijos susidomėjimo. Jo darbuotojams buvo nurodyta ieškoti „bet kokių 

pranešimų ir kitokios žalingos informacijos“, kurią „WikiLeaks“ turi apie Clinton kampaniją. Pvz., 2016 m. spalio 7 d., iškart 

po to, kai leidinys „Washington Post“ paviešino garso įrašą su seksistiniais Trumpo akibrokštais, „WikiLeaks“ paskelbė 

Clinton rinkimų kampanijos pirmininko Podestos elektroninius laiškus27. 

 

Respublikonų nacionalinis komitetas. Rusijos įsilaužėliai 2016 m. taikėsi ir į Respublikonų nacionalinį komitetą, tačiau 

nėra duomenų, ar jiems pasisekė. Gruodžio mėnesį, iškart po 2016 m. rinkimų, senatorius respublikonas Lindsey Grahamas 

iš Pietų Karolinos pareiškė, kad buvo įsilaužta į jo prezidentinės kampanijos elektroninį paštą.  

 

2017 metų kovo mėnesį, Senato žvalgybos komitetui jau nagrinėjant Rusijos kišimąsi į rinkimus, respublikonas senatorius 

Marco Rubio, konkuravęs su Trumpu, bet pasitraukęs, pareiškė komitetui, kad jo rinkimų į Senatą kampanija taip pat buvo 

rusų taikinys. Nors pats Rubio apibūdino tik kibernetines atakas, įvykusias jam jau atsiėmus kandidatūrą į Baltuosius rūmus, 

ekspertai teigė, kad Rubio, kaip ir Clinton, buvo atakuojamas programišių jau per 2016 m. pirminius rinkimus (angl. 

primaries)28. 

 

Propaganda socialiniuose tinkluose. Rusijos kėslų paveikti JAV rinkimus įgyvendinimas prasidėjo dar 2014 metų 

balandžio mėnesį, kai buvo sukurta vadinamoji „trolių ferma“ – Interneto tyrimų agentūra (būstinė Sankt Peterburge, 

Rusijoje), kuri socialinėje žiniasklaidoje skleidė melagingus ir menkinančius pranešimus.  

 

Jos darbuotojai, kaip teigė JAV pareigūnai, siekė vykdyti „informacinį karą prieš Jungtines Amerikos Valstijas“, kad skleistų 

nepasitikėjimą demokratija ir kartu paremtų Trumpo kandidatūrą. Per milijonus JAV dolerių kainavusią operaciją rusai 

tyrinėjo JAV politines grupes, keliavo rinkti žvalgybos duomenų į kelias valstijas ir sukūrė netikrų paskyrų tinklą, kuriuo siekė 

paveikti Amerikos elektoratą. Visais 2016-iais metais jie skelbė prieštaringą turinį tokiomis temomis kaip afroamerikiečių 

reikalai, imigracija ir ginklų kontrolė, taip pat pirko politines reklamas, kritikuojančias Clinton. Rusijos agentai telkė interneto 

vartotojų mases įvairiomis grotažymėmis, pvz., #Hillary4Prison („Hilari į kalėjimą“) ir #TrumpTrain („Trumpo traukinys“)29. 

 

Siekdami paskatinti JAV rinkėjus sekti „Facebook“ ar „Twitter“ paskyras ir skaityti netikrų naujienų svetaines, rusai savo įtaką 

socialinei žiniasklaidai sustiprino realiais įvykiais. Pvz., apsimetę amerikiečių aktyvistais, „troliai“ rengė ir reklamavo mitingus 

tokiose rinkimų metu nestabiliose valstijose kaip Florida ir Pensilvanija, taip pat Niujorke, kur Trumpo įtaka didelė. Rusijos 

„troliai“ pasamdė amerikietį, kad šis mitinge Vest Palm Biče, Floridoje, pasirodytų persirengęs kandidate Clinton su kalinio 

drabužiais. 

 

Susitikimai su Trumpo kampanijos veikėjais. Rusijos pastangos paveikti JAV rinkimus apėmė ir susitikimų su Trumpo 

kampanijos darbuotojais organizavimą. Vienas pirmųjų asmenų, atsidūrusių šių pastangų taikinyje, buvo George'as 

Papadopoulosas, kampanijos patarėjas užsienio politikos klausimais. Papadopoulas susitiko su profesoriumi Josephu 

Mifsudu, kuris tvirtino turįs ryšių su Kremliumi, taip pat su moterimi, vardu Olga, kuri teigė esanti Rusijos prezidento 

Vladimiro Putino dukterėčia. Išgirdęs, kad pora nori surengti Trumpo kampanijos ir Rusijos pareigūnų susitikimą, 

Papadopoulos entuziastingai šią informaciją perdavė Trumpui ir kitiems kampanijos pareigūnams, įskaitant būsimą 

generalinį prokurorą Jeffą Sessionsą. Vėliau Mifsudas papasakojo Papadopoulosui apie įsilaužimus į Clinton elektroninius 

paštus, ir nors Papadopoulosas ir toliau siekė surengti susitikimą su Rusijos pareigūnais, toks susitikimas rinkimų 

kampanijos metu taip ir neįvyko. 

  

 
26 Ten pat. 
27 Ten pat. 
28 Ten pat. 
29 Ten pat. 



 

Cituojant arba naudojant šį šaltinį, nuoroda į Nacionalinę biblioteką yra būtina. LNB / IAS / ZD / 2024-04-08 / Psl. 7 iš 9 

Šioje apžvalgoje pateikiamas turinys nėra oficiali Nacionalinės bibliotekos nuomonė. © Nacionalinė biblioteka, 2024. /  Слава Україні! 

2016 metų balandžio mėnesį, prieš sakydamas užsienio politikos kalbą, Trumpas pasimatė su Rusijos ambasadoriumi 

Sergejumi Kisliaku. Tą pačią dieną su Kisliaku susitiko ir Sessionsas bei Baltųjų rūmų vyresnysis patarėjas Jaredas Kushneris, 

Trumpo žentas. Tuo pat metu rusai stengėsi surengti susitikimą ir su Donaldu Trumpu jaunesniuoju. Jam elektroniniu paštu 

atsiųstame laiške buvo žadama pateikti dokumentų, „galinčių padėti apkaltinti“ Clinton. Šios komunikacijos pasekmė – 2016 

m. birželio mėnesį Niujorko dangoraižyje „Trump Tower“ įvykęs skandalingas susitikimas, kuriame dalyvavo ne tik Trumpas 

jaunesnysis, bet ir Kushneris bei tuometis Trumpo rinkimų kampanijos vadovas Paulas Manafortas30, 31.  

 

Rusijos santykiuose su Trumpu svarbų vaidmenį atliko ir ekonominiai interesai. Nepaisant to, kad Trumpas kampanijos 

metu dažnai neigė turįs kokį nors verslą Rusijoje, jo asmeninis advokatas Michaelas Cohenas didžiąją 2016 m. dalį praleido 

siekdamas susitarimų dėl dangoraižio „Trump Tower“ statybos Maskvoje projekto. Coheno veiksmai, kurie tęsėsi iki 2016 

metų birželio mėnesio, apėmė tiesioginį bendravimą su Kremliaus atstovais, kelionės į Rusiją planavimą ir „maždaug 10 

kartų“ Trumpo vaikams Trumpui jaunesniajam ir Ivankai Trump teiktą informaciją apie derybų eigą. Cohenas iš pradžių 

Kongresui apie projekto mastą melavo, tačiau 2018 metų lapkričio mėnesį pripažino esąs kaltas, o vasario mėnesį vėl 

duodamas parodymus sakė, kad Trumpas netiesiogiai skatino jį meluoti32. 

 

Muellerio tyrime padaryta išvada, kad dėl Trumpo verslo reikalų su Rusijos Vyriausybe nebuvo tariamasi, tačiau, ekspertų 

nuomone, tai nereiškia, kad tokiu būdu nebuvo daroma netinkama įtaka kandidato veiksmams33. 

 

Ankstesniuose šios apžvalgos skyriuose aptarti tik keli Rusijos kišimosi į užsienio šalių politiką fragmentai, tačiau ir 

šių atvejų pakanka spręsti, kad rusų specialiosios tarnybos sistemingai kišasi į Vakarų valstybių demokratinius 

procesus, bandydamos juos paveikti Rusijai naudinga linkme. 2016 m. JAV prezidento rinkimų atvejis buvo tos šalies 

institucijų nuodugniai ištirtas. Tyrimo medžiaga atskleidė, kokio masto pastangas dėjo Rusija – jos apėmė tiesioginį 

skverbimąsi į kompiuterines rinkimų sistemas, įsilaužimą į politikų ir jų štabų elektroninį susirašinėjimą, taip pat bandymus 

teikti korupcinius pasiūlymus kandidatui Trumpui bei jo aplinkos žmonėms. 

 

JK atlikti analogiški tyrimai buvo menkesnės skvarbos. Nors būta Rusijos bandymų paveikti gyvybiškai svarbius JK rinkėjų 

sprendimus per 2014 m. Škotijos referendumą dėl nepriklausomybės ir 2016 m. „Brexit“ referendumą dėl JK pasitraukimo 

iš ES, tos šalies parlamentas nerado ar nenorėjo rasti įrodymų, kad Rusija kaip nors paveikė rinkėjų pasirinkimą vienu ir kitu 

atveju. 

 

Prancūzijoje, kurioje dešiniosios pakraipos politikų ryšiai su Rusija jau senokai yra viešų diskusijų ir specialiųjų tarnybų 

dėmesio centre, Rusijos kišimosi į elektroninę erdvę stebėjimai atskleidė metodus, kitose šalyse anksčiau nepatraukusius 

dėmesio, būtent – valstybės institucijų ir pagrindinių nacionalinės žiniasklaidos leidinių fiktyvių paskyrų kūrimą.  

 

 

6. Dirbtinio intelekto panaudojimas manipuliacijoms ir cenzūrai 

 

Nors aukščiau aptartais atvejais DI poveikio politiniams procesams veiksnys buvo santykinai nereikšmingas, pastaruoju 

metu ši priemonė vis dažniau pasitelkiama ir plačiau taikoma siekiant manipuliuoti turiniu ir kontroliuoti internetą, juolab 

kad DI suteikia nemažai cenzūros galimybių. Kaip minėta, DI plačiąja prasme apima ir algoritmus, kuriuos taikant vartotojui 

pateikiamas tam tikras atrinktas interneto turinys, taip pat aptinkamos ir blokuojamos nepageidaujamos publikacijos (pvz., 

tokius kontrolės metodus taiko interneto platformos „Meta“, „Youtube“, „X“ ir kt.).    

 

Vyriausybės ir politiniai veikėjai visame pasaulyje – tiek demokratinėse, tiek autokratinėse valstybėse – DI naudoja tekstams, 

vaizdams ir vaizdo įrašams kurti, siekdami manipuliuoti viešąja nuomone, pakreipti ją savo naudai.  

 

Žmogaus teisių gynimo grupės „Freedom House“ 2023 metų spalio mėnesį paskelbtoje metinėje ataskaitoje apie 

laisvę internete (angl. Freedom on the Net) šalys vertinamos ir reitinguojamos pagal santykinį interneto laisvės laipsnį, 

kuris nustatomas pagal daugybę veiksnių, tokių kaip masinis interneto atjungimas, įstatymai, ribojantys raišką skaitmeninėje 

erdvėje, represijos už pasisakymus internete ir kt. Ataskaitoje teigiama, kad pasaulinė interneto laisvė mažėja jau 13 

metų iš eilės, tai iš dalies lemia DI plitimas. Autoritariniai režimai pasitelkia dirbtinį intelektą siekdami plačiau taikyti 

cenzūrą ir daryti ją veiksmingesnę34. 

 

„Freedom House“ fiksavo generatyvinio DI naudojimą kuriant tekstus ir vaizdinius, kai siekiama „sukelti abejones, apšmeižti 

oponentus ar paveikti viešąsias diskusijas“ mažiausiai 16 šalių. Organizacijos tyrėjai nustatė mažiausiai 22 šalis, kurios 

priėmė teisės aktus, reikalaujančius arba skatinančius interneto platformas naudoti mašininius algoritmus, šalinančius 

nepageidaujamą interneto turinį. Pavyzdžiui, pokalbių robotai (botai) Kinijoje buvo užprogramuoti neatsakyti į klausimus 

apie 1989 m. įvykius Tiananmenio aikštėje. Kitas atvejis – Indijoje ministro pirmininko Narendros Modi administracija įsakė 

„YouTube“ ir „Twitter“ (dabar „X“) apriboti prieigą prie dokumentinio filmo apie smurtą, kai Modi buvo Gudžarato valstijos 

 
30 Ten pat. 
31 Paslaptingas D. Trumpo sūnaus susitikimas: aiškėja vis daugiau ryšių su Rusija. (2017 m. liepos 18 d.). Prieiga per internetą: 
https://www.lrt.lt/naujienos/pasaulyje/6/180204/paslaptingas-d-trumpo-sunaus-susitikimas-aiskeja-vis-daugiau-rysiu-su-rusija 
32 Abrams, A. (2019 m. balandžio 18 d.). Here’s What We Know So Far About Russia’s 2016 Meddling. Prieiga per internetą: 
https://time.com/5565991/russia-influence-2016-election/ 
33 Ten pat. 
34 Freedom House. (2023). Freedom On The Net 2023. Prieiga per internetą: https://freedomhouse.org/sites/default/files/2023-10/Freedom-on-the-
net-2023-DigitalBooklet.pdf 

https://time.com/5565991/russia-influence-2016-election/


 

Cituojant arba naudojant šį šaltinį, nuoroda į Nacionalinę biblioteką yra būtina. LNB / IAS / ZD / 2024-04-08 / Psl. 8 iš 9 

Šioje apžvalgoje pateikiamas turinys nėra oficiali Nacionalinės bibliotekos nuomonė. © Nacionalinė biblioteka, 2024. /  Слава Україні! 

vyriausiasis ministras, o tai savo ruožtu skatino minėtas platformas filtruoti turinį naudojant DI pagrįstas automatinio 

skenavimo priemones35. 

 

Pagrindinės „Freedom House“ išvados – 2023-iais metais mažiausiai 47 vyriausybės – dvigubai daugiau nei prieš 

dešimtmetį – pasitelkė komentatorius, kad galėtų manipuliuoti internetinėmis diskusijomis savo naudai36. Be to, 

pernai rekordinis skaičius – net 41 vyriausybė blokavo politinių, socialinių ir religinių kalbų svetaines; tai liudija apie 

cenzūros gilėjimą visame pasaulyje37. 

 

Tyrėjai nustatė, kad Irane suintensyvėjo skaitmeninės represijos. Ši šalis pagal interneto cenzūros lygį užima trečią 

vietą pasaulyje – rikiuojasi po Kinijos ir Mianmaro38. Pvz., 2022 m., siekiant pažaboti protestus, kilusius dėl suimtos 

jaunos moters mirties policijos būstinėje, kai kuriose šalies dalyse ne kartą buvo išjungtas internetas ir blokuota prieiga prie 

socialinės žiniasklaidos platformų. Dabar šalis taikosi į virtualius privačius tinklus (angl. Virtual Private Network, VPN), kad 

visiškai užkirstų kelią žmonėms pasiekti išorinę žiniasklaidą. Irano Vyriausybė ir Islamo revoliucijos gvardijos korpusas 

blokuoja kelias populiarias socialinės žiniasklaidos platformas ir pranešimų programas: „YouTube“, „Facebook“, „Twitter“, 

„WhatsApp“, „Telegram“, „Snapchat“, „Reddit“, „Medium“, „Instagram“ ir „Threads“. Blokuojamos ir kai kurios srautinio 

perdavimo paslaugos, įskaitant „Netflix“. Taip pat nuolat tikrinamos ir blokuojamos svetainės, susijusios su sveikata, mokslu, 

sportu, naujienomis, pornografija ir apsipirkimu. 

 

Valstybės internetą kontroliuoja Irano ginkluotųjų pajėgų generalinis štabas ir Irano kibernetinės erdvės aukščiausioji 

taryba. Irano ginkluotųjų pajėgų generalinio štabo viršininką skiria vyriausiasis Irano vadovas ajatola Sajedas Ali Hoseinas 

Chamenėjus, kuris teigia, kad internetą išrado Irano priešai, todėl veiklos jame šalyje turi būti ribojamos39. 

 

Mianmaras pagal interneto suvaržymus beveik pavijo ir kėsinasi aplenkti Kiniją, kuri išlaiko šio reitingo „čempionės“ titulą 

devintus metus iš eilės. Filipinuose sąlygos pablogėjo, kai kadenciją baigęs prezidentas Rodrigas Duterte, norėdamas 

blokuoti naujienų svetaines, kurios kritikavo jo administraciją, pasitelkė antiteroristinį įstatymą. Kosta Rikos, kaip interneto 

laisvės pirmūnės, statusui iškilo grėsmė prezidentu išrinkus Rodrigo Chavesą, kurio rinkimų kampanijos vadovas pasamdė 

internetinius trolius, kad šie persekiotų kelias didžiausias šalies žiniasklaidos priemones40. 

 

Apskritai, išpuoliai prieš žodžio laisvę padažnėjo visame pasaulyje. Pasiektas „rekordas“: 55-iose iš 70 šalių, 

patekusių į laisvės internete apžvalgą, žmonės susidūrė su teisinėmis pasekmėmis po to, kai reiškėsi internete, 41 

šalyje žmonės buvo fiziškai užpulti arba nužudyti dėl internetinių komentarų. Šiurpiausi atvejai įvyko Mianmare ir 

Irane, kurių autoritariniai režimai įvykdė mirties nuosprendžius asmenims, nuteistiems už nusikaltimus, susijusius su raiška 

internete. Baltarusijoje ir Nikaragvoje, kuriose interneto laisvės garantijos per tirtą laikotarpį smarkiai sumažėjo, žmonės už 

įrašus internete pelnė drakoniškas įkalinimo bausmes. Tai pagrindinė minėtų šalių ilgamečių diktatorių Aliaksandro 

Lukašenkos ir Danielio Ortegos, siekiančių išlikti valdžioje smurto priemonėmis, taktika41. 

 

Generatyvinis DI internetines dezinformacijos kampanijas gali dar labiau sustiprinti. DI priemonės, leidžiančios kurti tekstą, 

garsą ir vaizdus, greitai tapo sudėtingesnės, prieinamesnės ir lengviau naudojamos, o tai paskatino dezinformacijos 

eskalaciją. Kaip minėta, pernai, kai siekta pasėti abejones, šmeižti oponentus ar paveikti viešas diskusijas, naujosios 

technologijos buvo panaudotos mažiausiai 16 šalių. 

 

DI vyriausybėms leido patobulinti ir sustiprinti internetinę cenzūrą. Techniškai pažangios autoritarinės vyriausybės 

nedelsdamos reagavo į DI pokalbių robotų technologijų naujoves, bandydamos jas pritaikyti cenzūrai. Bent 21 šalyje 

teisinis reglamentavimas įpareigoja arba skatina skaitmeninėse platformose diegti mašinines priemones, leidžiančias 

pašalinti nepageidaujamus politinius, socialinius ir religinius pranešimus. Tačiau DI kol kas nevisiškai išstūmė senesnius 

informacijos valdymo metodus. Net 41 vyriausybė užblokavo svetaines su turiniu, kuris turėtų būti apsaugotas pagal 

tarptautinius žmogaus teisių aktus. Netgi demokratiškesnėse aplinkose, įskaitant JAV ir Europą, vyriausybės svarstė arba iš 

tikrųjų taikė prieigos prie žinomų svetainių ir socialinės žiniasklaidos platformų apribojimus, motyvuodamos tai rūpesčiu dėl 

užsienio kišimosi, dezinformacijos ir saugumo internete42. 

 

Siekiant apsaugoti interneto laisvę, „Freedom House“ analitikai demokratijos šalininkus ragina prisiminti ankstesnių 

interneto ribojimų kontekste išmoktas pamokas ir taikyti jas dirbtinio intelekto realijoms. Pažymima, kad dirbtinis intelektas 

gali būti taikomas kaip skaitmeninių represijų stiprintuvas, palengvinantis, pagreitinantis, atpiginantis cenzūrą, kartu – 

suteikiantis galimybių veiksmingiau kurti ir skleisti dezinformaciją. Norint užtikrinti, kad internetas būtų laisvas ir atviras, 

demokratinės politikos formuotojai, dirbdami išvien su pilietinės visuomenės ekspertais, turėtų nustatyti griežtus žmogaus 

 
35 Ten pat. 
36 Funk, A., Shahbaz, A., Vesteinsson, K. (2024 m. spalio 4 d.). The Repressive Power of Artificial Intelligence. Prieiga per internetą: 
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2023/repressive-power-artificial-intelligence  
37 Ryan-Mosleyarc, T. (2023 m. spalio 3 d.). How generative AI is boosting the spread of disinformation and propaganda. Prieiga per internetą: 
https://www.technologyreview.com/2023/10/04/1080801/generative-ai-boosting-disinformation-and-propaganda-freedom-house/  
38 Countries. Freedom House assesses the level of internet freedom in 70 countries around the world through its annual Freedom on the Net report. 
(n. d.). Prieiga per internetą: https://freedomhouse.org/countries/freedom-net/scores  
39 Isfahani, S. (2022 m. liepos 25 d.). The Internet has no place in Khamenei’s vision for Iran’s future. Prieiga per internetą: 
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/the-internet-has-no-place-in-khameneis-vision-for-irans-future/  
40 Žr. 38 šaltinį. 
41 Žr. 34 šaltinį. 
42 Ten pat. 

https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2023/repressive-power-artificial-intelligence
https://www.technologyreview.com/2023/10/04/1080801/generative-ai-boosting-disinformation-and-propaganda-freedom-house/
https://freedomhouse.org/countries/freedom-net/scores
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/the-internet-has-no-place-in-khameneis-vision-for-irans-future/


 

Cituojant arba naudojant šį šaltinį, nuoroda į Nacionalinę biblioteką yra būtina. LNB / IAS / ZD / 2024-04-08 / Psl. 9 iš 9 

Šioje apžvalgoje pateikiamas turinys nėra oficiali Nacionalinės bibliotekos nuomonė. © Nacionalinė biblioteka, 2024. /  Слава Україні! 

teisės nuostatomis pagrįstus standartus tiek valstybiniams, tiek nevalstybiniams subjektams, kuriantiems ir diegiantiems DI 

priemones43. 

 

Apskirtai matyti, kad DI pažanga padidino skaitmeninių represijų mastą, greitį ir efektyvumą. Automatizuotos 

sistemos leidžia vyriausybėms taikyti tikslesnes ir subtilesnes internetinės cenzūros formas. Dezinformacijos 

skleidėjai naudoja dirbtinio intelekto sukurtus vaizdus, garsą ir tekstą, todėl tiesą tapo lengviau iškraipyti, o faktus 

vis sunkiau atskirti nuo sufalsifikuoto turinio. Sudėtingos stebėjimo sistemos geba atlikti sparčią nesutarimo 

požymių socialinėje žiniasklaidoje paiešką, o didžiuliai duomenų rinkiniai, derinami su veido skenavimo 

galimybėmis, gali būti naudojami siekiant nustatyti ir paveikti kovotojus už demokratiją. 

 

 

7. Apibendrinimas ir akcentai, į ką atkreipti dėmesį ateityje 

 

Nors manipuliacija viešąja nuomone – pastaruoju metu pasitelkiant ir DI – yra svarbus priešiško Rusijos veikimo aspektas, vis 

tik nemažos svarbos priemonė Rusijai, siekiančiai savo tikslų ES ir NATO šalyse, yra tiesioginė korupcija – tiesioginis poveikis 

konkretiems užsienio šalių politikams. 

 

Sparti DI pažanga leidžia lengviau ir pigiau kurti tikrovišką melagingą turinį. Tačiau svarbu prisiminti, kad žmonių polinkį 

tikėti klaidinga (ar priešingai – tikra) informacija visų pirma lemia ne turinio tikroviškumo lygis. Poveikį daro kiti veiksniai – 

pvz., kartojimas, pasakojimo patrauklumas, pasakotojo autoritetas, klausytojų grupės tapatybė.  

 

Viena vertus, didėjantis generatyvinio DI prieinamumas gali pažeisti pasitikėjimą tikrais faktais. Kai internete pateiktas DI 

turinys tampa neatskiriamas ar sunkiai atskiriamas nuo įprastais būdais sukurtų tekstų ar vaizdų, auditorija gali imti abejoti 

net ir patikima informacija. Toks reiškinys vadinamas „melagio dividendu“. Jo esmė ta, kad dėl fiktyvaus turinio padidėjęs 

atsargumas žmones verčia skeptiškiau vertinti visą – įskaitant ir tikrą – informaciją, ypač krizės ar politinio konflikto metu, kai 

melagingos žinios gali būti tyčia aktyviau skleidžiamos. 

 

Kita vertus, generatyvinį DI galima panaudoti kovai su dezinformacija. Pavyzdžiui, gerai suprojektuotos DI sistemos gali 

palengvinti faktų tikrintojų darbą. 

 

Be santykinai naujų generatyvinio DI įrankių vyriausybės tebetaiko jau iš anksčiau žinomas dezinformacijos priemones, 

pavyzdžiui, manipuliacijoms internetinėse diskusijose pasitelkia kombinuotas žmonių ir robotų (botų) kampanijas. 

 

Dirbtinio intelekto pažanga padidino skaitmeninių represijų mastą, greitį ir efektyvumą. Automatizuotos sistemos leidžia 

taikyti tikslesnes ir subtilesnes internetinės cenzūros formas, taip pat tikslingiau ir veiksmingiau skleisti dezinformaciją. Pvz., 

išaiškintos klaidinimo operacijos, kurias Rusija vykdė 2016 m. JAV prezidento rinkimų kampanijos metu, reikšmingos ne tiek 

dėl techninių priemonių, kiek dėl tikslų. Nustatyta, kad kenkėjiškais veiksmais Rusija siekė: 

 pakenkti demokratų kandidatės Clinton kampanijai;  

 padidinti respublikono Trumpo galimybes; 

 griauti pasitikėjimą JAV demokratija. 

 

Išskiriami keturi pagrindiniai nuo 2022 m. Prancūzijoje stebimos informacinės manipuliavimo kampanijos, kuria siekiama 

diskredituoti Vakarų paramą Ukrainai, teiginiai: 

 sankcijų Rusijai neveiksmingumas – esą sankcijos pirmiausia apsunkina ES valstybių ir jų piliečių gyvenimą; 

 Vakarų valdančiųjų sluoksnių rusofobija; 

 Ukrainos ginkluotųjų pajėgų barbariškumas ir tarp Ukrainos vadovų paplitusi neonacių ideologija; 

 neigiamos pasekmės Europos šalims dėl Ukrainos pabėgėlių priėmimo. 

 

Akcentai, į ką atkreipti dėmesį ateityje 

 

Apžvalgoje nagrinėti procesai yra kompleksiški, apimantys technines priemones ir politinį turinį. Lietuvos saugumui svarbūs 

abu aspektai. Neatmestina, kad ir Lietuvoje gali būti siekiama panašių tikslų, kaip aptartais JAV ir Prancūzijos atvejais, t. y.: 

manipuliuoti viešąja nuomone, didinti nepasitikėjimą valstybe ir ieškoti korupcinių landų, leidžiančių prasiskverbti į 

sprendimus priimančius centrus. Propagandos lauke atkreiptinas ypatingas dėmesys į sklaidą informacijos ar 

dezinformacijos, kuri didina abejones valstybės institucijų galiomis, būtent: 

 menkina pasitikėjimą Lietuvos ginkluotosiomis pajėgomis, policija, civilinės saugos tarnybomis; 

 dezinformuoja arba tendencingai informuoja apie valstybės institucijų veiklą; 

 šališkai, fragmentiškai nušviečia procesus Lietuvos, NATO sąjungininkų ir partnerių politikoje ir pan. 

 
43 Ten pat. 


