Gegužės 3 d. prasidėjo keturias dienas truksianti Šiaurės ir Baltijos šalių švietimo konferencija. Joje aptariamas Šiaurės šalių švietimo modelis, mokytojo profesija, nuotolinis mokymasis ir inovacijos švietimo sektoriuje. Šis renginys – tai galimybė diskutuoti akademinei bendruomenei, politikams, švietimo lyderiams, taip pat keistis gerąja patirtimi, ieškoti naujų partnerysčių ir tolesnio bendradarbiavimo.
„NordEd“ – švietimo iniciatyva, kurios tikslas stiprinti Šiaurės ir Baltijos šalių bendradarbiavimą švietimo srityje, skatinti politikos formuotojų ir visuomenės diskusijas aktualiomis švietimo temomis, pristatyti geriausią Šiaurės ir Baltijos regiono švietimo patirtį.
Konferencijos atidaryme sveikinimo žodį taręs Šiaurės ministrų tarybos generalinės sekretorės personalo vadovas Jonas Wendelis akcentavo, kad švietimo sistema priklauso nuo profesionalių mokytojų, tad džiugu, kad jiems skiriama vis daugiau dėmesio. Ypač tai svarbu šiandien, kai sistema turi keistis – prieiti prie skaitmeninio mokymosi. J. Wendelis pabrėžė, kad šiandien žinoti nepakanka, svarbu mokinius išmokyti mokytis – mąstyti savarankiškai, kritiškai, atskirti melą nuo tiesos.
Sveikindama konferencijos dalyvius, Lietuvos švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė kalbėjo, kad išskirtinėmis pandemijos sąlygomis labai svarbu keistis gerąja patirtimi. Ši konferencija – galimybė susipažinti su Šiaurės šalių švietimo patirtimi plačiajai pedagogų bendruomenei. J. Šiugždinienė akcentavo, kaip svarbu užtikrinti lygiaverčio starto galimybes ankstyvajame ugdyme. Planuojami ir vykdomi projektai, skirti suteikti pasitikėjimo mokytojams, atnaujinti mokyklas, sudaryti lygiavertes sąlygas mokiniams ir skatinti skaitmeninę švietimo transformaciją. J. Šiugždinienė vylėsi, kad Nacionalinis susitarimas dėl švietimo leis nuosekliai siekti pokyčių.
Suomijos švietimo ministras Jussis Saramas džiaugėsi, kad profesionalių ir motyvuotų mokytojų dėka Suomijos mokyklos sėkmingai itin greit perėjo prie skaitmeninio mokymosi. „Skaitmeninis šuolis per naktį“ – taip Suomijoje vadinamas prieš metus startavęs nuotolinis mokymasis. J. Saramas kalbėjo, kad Suomija taip pat visada ieško kitų šalių gerosios praktikos pavyzdžių, iš kurių semiasi patirties gerindama šalies švietimo sistemą.
Švietimo konferencija pradėta tema „Kokybiškas švietimas Šiaurės ir Baltijos šalių regione“.
Ana Perona-Fjeldstad, Europos Vergelando (Wergeland) centro vykdančioji direktorė (Norvegija), skaitė pranešimą „Kas yra geras švietimas XXI amžiuje?“. A. Perona-Fjeldstad kėlė klausimus, kaip vertiname kokybę ir sėkmę švietime, kaip švietimas turėtų atrodyti ir atrodys ateityje, koks yra gero išsilavinimo ir mokyklos tikslas, kas šiais laikais yra puiki švietimo sistema. Pranešėja kalbėjo ir apie tai, kaip rengiamos nacionalinės švietimo gairės.
Casperis Rongstedas ir Andersas Peteris Nielsenas, „TEDx“ pranešėjai ir šiaurietiško švietimo būdo pritaikymo mokyklose ekspertai, pranešime „Šiaurės šalių švietimo modelis. Mitai ir tikrovė“ kalbėjo apie Šiaurės šalių mokyklas, į vaiką orientuotą požiūrį, pasitikėjimo skatinimą švietime ir kaip Šiaurės šalims pavyko švietimą įtraukti į nacionalinę darbotvarkę.
Estijos švietimo sėkmės istoriją pasakojo Estijos specialioji švietimo srities pasiuntinė Birgit Lao (Estijos švietimo ministerija) ir Gunda Tire, Estijos koordinatorė EBPO Tarptautinio studentų vertinimo programai (PISA). Pranešime aptartos tokios temos kaip Estijos šuolis PISA reitinguose, strateginiai žingsniai, kurių buvo imtasi švietimo sistemai tobulinti, išmoktos arba patikrintos, pritaikytos ir įgyvendintos geriausios Šiaurės šalių praktikos, mokytojų rengimo ir kvalifikacijos kėlimo praktikos.
Pirmąją konferencijos dieną užbaigė diskusija „Ko Šiaurės ir Baltijos šalys gali išmokti viena iš kitos bendrojo lavinimo srityje?“ Svarstyta, ko mūsų regiono šalys gali pasimokyti viena iš kitos švietimo srityje, kur turėtume glaudžiau bendradarbiauti užuot išradinėję dviračius. Akcentuota, kaip svarbu suteikti visiems mokiniams vienodos kokybės švietimą, dalintasi geriausia patirtimi užtikrinant kokybišką švietimą regioninėse mokyklose ir jaunų pedagogų pritraukimą (Suomijos, Estijos patirtis).
Diskusijoje dalyvavo Seimo Švietimo ir mokslo komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ramūnas Skaudžius, filosofas Kristupas Sabolius, menininkė, kūrybiško mokymo(si) ambasadorė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Ineta Žymančiūtė ir Lietuvos edukologė, švietimo specialistė, Seimo narė Vilija Targamadzė.
Gegužės 4 d. švietimo konferenciją pratęs tema „Mokytojas: atranka ir motyvacija“, gegužės 5 d. – „Mokytojų rengimas“, gegužės 6 d. – „Inovacijos švietimo srityje“. Išsamią konferencijos programą rasite norded.lt/#programa.
Konferencijos tiesioginę transliaciją stebėkite portale 15min.lt arba norded.lt/#transliacija.
Organizatoriai Šiaurės ministrų tarybos biuras Lietuvoje, Suomijos Respublikos ambasada Vilniuje, partnerė Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka, kiti partneriai ir rėmėjai – konferencijos interneto svetainėje norded.lt/#organizatoriai. Konferencijos moderatorius – dr. Ainius Lašas.