Lapkričio 13 d. 11.30 val. kviečiame į mini serialo „Amerikoniškoji tragedija“ peržiūrą, kuri vyks Konferencijų salėje, V a.
„Amerikoniškoji tragedija“ (1981 m., 353 min., SSRS)
(I serija) „Maloni draugija“
Amerika, XX a. 3-iasis dešimtmetis. Moderniu tais laikais dodžu važiuoja jaunuolis. Tai Klaidas Grifitsas, vėluojantis į aukštuomenės jaunimo susitikimą užmiesčio viloje. Net simpatingos Sondros Finčli romantiškos idėjos negali išblaškyti jo įtampos. Tuo tarpu prokuroro Meisono Orvilo biure pasirodęs jo padėjėjas Heitas supažindina bosą su laikraščiuose aprašoma nelaime ežere (apvirtusi valtis, merginos lavonas, nerastas jos pakeleivis), jis įtikina bosą imtis šios bylos, galinčios tapti koziriu rudeniniuose teisėjo rinkimuose. Orvilas sutinka. Netrukus jiedu – o paskui ir reporterių būrys – aplanko skurdų paskendusios merginos tėvų, fermerių Oldenų, būstą. Tuo pat metu paplūdimyje jaunimas tingiai tebesidegina, tauškia, poilsiauja. Tačiau vienas jų, Klaidas, išvydęs valtimi artėjant nepažįstamus vyrus, skubiai apsirengia ir sprunka į mišką. Čia jį ir sulaiko šerifo padėjėjas. Klaidas apkaltinamas nužudęs nuo jo kūdikio besilaukiančią merginą Robertą. Vaikinas bando viską neigti, bet painiojasi, paniškai bijodamas akistatos su aukštuomenės jaunimu. Priverstas pasiduoti jis atsiduria įtariamųjų kameroje.
(II serija) „Iliuzijos“
Įtariamasis Klaidas Grifitsas sėdi areštinės vienutėje. Jaunuolis prisimena bedžiaugsmę paauglystę ir jaunystę fanatiškų tėvų pamokslininkų šeimoje Kanzase. Maloniam, gerų manierų vaikinui ateities perspektyvų čia nedaug. Viena jų – viešbučio pasiuntinuko darbas. Kiekviena rankpinigių moneta Klaidui – šioks toks įvykis. Pamažu jis įsitraukia į kolegų, išradingų, kad ir skurdžių, kaip ir jis, jaunuolių ratą bei negudrias linksmybes, ima bendrauti su nesunkiai pasiekiamomis merginomis, tačiau įvykis su „pasiskolinta“ mašina, svetima vila ir avarija, kainavęs mikliausiam kompanijos vaikinui Parkeriui kalėjimą, verčia Klaidą bėgti iš miesto.
Jis atsiduria Čikagoje, kur, buvusiam draugui rekomendavus, tęsia panašaus lygio karjerą – tik ne viešbutyje, o kažkokioje įmonėje. Su reikalais iš Niujorko valstijos čia atvyksta tikras Klaido dėdė, turtingas Likurgo miesto fabrikantas Semiuelis Grifitsas. Klaidas prisistato dėdei, palieka šiam malonų įspūdį. Naujas Klaido karjeros etapas rutuliojasi jau Likurge. Ponas Semiuelis nelinkęs lengvinti gyvenimo niekada nematytam sūnėnui, o pusbrolis Gilbertas elgiasi su Klaidu diskretiškai, bet kaip su svetimu žmogumi. Vaikinui pasiūloma imtis darbo galanterijos fabrike ir atskleisti savo gebėjimus. Klaidas ilgam įstringa gamyklos rūsiuose, dirba sunkų fizinį darbą, kol pagaliau yra paaukštinamas ir tampa nesudėtingus darbus atliekančių merginų skyriaus vedėju.
(III serija) „Aistros“
Besiirstydamas valtimi, Klaidas ant kranto pastebi mielą merginą Robertą Oven, kuri ką tik buvo priimta dirbti jo vadovaujamame skyriuje. Jauni žmonės ima susitikinėti ir suartėja. Tačiau idilė trunka neilgai. Miestelio „auksinis jaunimas“ (ypač aktyvios merginos, diskutuojančios, kuris gražesnis – Klaidas, ar jo pusbrolis Gilbertas) nutaria įtraukti patrauklų jaunuolį į savo linksmybių ratą. Užsimezga jo ir dailios, turtingos, išpaikintos Sondros Finčli romanas. Kaip tik tada it perkūnas iš dangaus trenkia žinia apie Robertos nėštumą. Ji nepasiduoda Klaido įkalbinėjimams nutraukti nėštumą. Klaidas ryžtasi nusikaltimui.
(IV serija) „Teismas“
Klaido vienutėje pasirodo jaunas advokatas Elvinas Belnepas. Jiedu su vyresniu kolega Džefsonu ryžosi imtis Klaido gynybos. Kaltinamasis tebegyvena prisiminimais apie santykius su nebemylima Roberta ir svajonėmis apie santuoką su Sondra, kuri jam atrodė svajų viršūnė. Klaidas neužmiršo ir atsitiktinės laikraščio žinutės apie tragediją ežere, paskatinusios ir jį įvykdyti nusikaltimą. Jis prisimena ir savo dvejones, naktinius apmąstymus prieš žengiant lemtingą žingsnį. Tuo tarpu advokatai blaiviai vertina Klaido naivumą, patyrimo stoką ir stengiasi klientui įteigti savo gynybos principus. Artėja dramatiškos teismo dienos. Salėje susiduria juridinio meistriškumo, išmonės, cinizmo ietys, o Klaidas čia atrodo kaip pašalinis stebėtojas. Jis palūžta. Kol prieš mirties bausmės įvykdymą vaikinui kerpa plaukus, klubo kambaryje du gynėjai ir du kaltintojai draugiškai lošia bridžą.
Auditorijai nuo 13 metų.
Režisierius – Marijonas Giedrys.
Scenarijaus autorius – Pranas Morkus.
Operatorius – Algimantas Mockus.
Kompozitorius – Laimutis Vilkončius.
Prodiuseriai – Lietuvos kino studija.
Vaidina: Gediminas Storpirštis, Anna Aleksachina, Aida Zara, Regimantas Adomaitis, Algirdas Šemeškevičius, Rimantas Siparis, Rūta Staliliūnaitė, Arūnas Storpirštis, Henrikas Kurauskas, Eugenija Pleškytė, Edgars Liepiņš, Antra Liedskalniņa, Algimantas Masiulis, Aleksas Burnickas, Edita Sagatauskaitė, Remigijus Sabulis, Timofejus Spivakas, Valdemaras Chlebinskas, Vytautas Šapranauskas, Andrius Šiuša, Adolfas Večerskis, Nijolė Oželytė, Jonas Biržys, Algimantas Mockus, Kristina Andrejauskaitė, Algimantas Mažuolis, Algimantas Bružas, Lilija Mulevičiūtė, Vladas Bagdonas, Antanas Gabrėnas.
Marijonas Giedrys (1933–2011) per 30 metų sukūrė 14 vaidybinių ir 8 dokumentinius filmus. Ryškiausi, apdovanojimus pelnę filmai: kino novelė „Mums nebereikia“ filme „Gyvieji didvyriai“ (1960), „Herkus Mantas“ (1972), „Perskeltas dangus“ (1974), „Nesėtų rugių žydėjimas“ (1978), „Sūnus palaidūnas“ (1984). Režisierius buvo realistinės pasaulėjautos menininkas, jo filmams būdingas ryškus socialinis skambesys, didelė dramaturginė ir psichologinė veiksmo įtampa, atviros herojaus aistros.
SVARBU! Nacionalinės bibliotekos renginiuose galima dalyvauti tik turint galimybių pasą. Laikantis saugumo reikalavimų, dalyviai įleidžiami ne anksčiau nei likus 15 min. iki renginio. Lankytojai, turintys ūmių viršutinių kvėpavimo takų ligų požymių, į renginį neįleidžiami. Dalyviams privaloma dėvėti apsaugines (medicinines) veido kaukes arba respiratorius, laikytis saugaus atstumo, naudotis rankų dezinfekcijos priemonėmis. Norintieji dalyvauti renginyje turi registruotis. Atsiprašome už nepatogumus.