Iki rugpjūčio 14 d. Lietuvos nacionalinė Martyno Mažvydo biblioteka maloniai kviečia susipažinti su parodos „Chameleono spalvos 2.0.“ ekspozicija. Parodoje pristatomas naujienų agentūrų TASS ir ELTA 1986–1990 m. nuotraukų archyvas, taip pat 1986‒1995 m. neformaliojo Lietuvos avangardinio meno pavyzdžiai.
Parodos atidaryme jos kuratorius dr. Kęstutis Šapoka priminė, kad parodos pavadinimas „Chameleono spalvos“ pasiskolintas iš sovietmečiu garsaus rašytojo Jono Avyžiaus romano (išleistas 1979 m.). Ši paroda ‒ antroji, kurioje derinami archyvinis ir konceptualusis ekspozicijos naratyvo formavimo principai. Pirmoji paroda vyko 2022 m. vasarą. Joje eksponuota informacinės tarnybos ELTA 1978‒1982 m. fotografijų archyvo dalis ir ano meto avangardinis vaizduojamasis menas.
Pristatydamas parodą kuratorius pažymėjo, kad 1986‒1995 m. laikotarpis simbolizuoja radikalias visuomenines ir kultūrines pervartas nuo postbrežnevinės stagnacijos, po to prasidėjusios „perestroikos“, Persitvarkymo Sąjūdžio iki Lietuvos nepriklausomybės atgavimo, kruvinų Sausio 13-osios įvykių, net vadinamojo „laukinio kapitalizmo“ siautėjimo.
„Ši paroda – sovietmečio propagandinės spaudos fotografijos tyrimo išdava. „Eltos“ nuotraukos parodoje atstovauja oficialiajam ir tam tikra prasme propagandiniam sovietinės Lietuvos kultūros segmentui. Tačiau parodoje ryški ir pogrindinės kultūros gija, 1986−1990 metų avangardinės saviraiškos, kūrybos bandymai socialiniame ir kultūriniame užribyje. Taigi sovietmečio archyvas, papildytas alternatyviu meniniu-konceptualiu turiniu, turinčiu ir archyvo bruožų, leidžia pažvelgti į Lietuvos sovietmečio visuomenę ir jos kultūrą skirtingais rakursais“, – sakė dr. K. Šapoka.
Į susirinkusiuosius kreipėsi Nacionalinės bibliotekos generalinis direktorius prof. dr. Renaldas Gudauskas, pavadinęs atidaromą parodą „netikėtai kūrybiška ir svarbia“. „Pradėsiu nuo sakralinio sakinio, kuriuo pradedame beveik visus renginius. Visa tai, kas čia vyksta, vyksta karo Ukrainoje fone. Parodoje per vizualinę ir meninę prizmę atspindimas kontrastingas, dinamiškas dešimtmetis – Lietuvos perėjimas į kitą istorinį etapą, mūsų laisvėjimo pradžia, kova su sovietiniu režimu. Nacionalinė biblioteka ‒ ne tik žinių kaupimo, bet ir atminties, dokumentinio kultūros paveldo saugojimo ir sklaidos institucija, ir visus šiuos aspektus, rengdami parodas, dažniausiai deriname. Ši paroda – akivaizdus to patvirtinimas“, – sakė R. Gudauskas.
Parodoje eksponuojami ankstyviausieji fotografės Ramunės Pigagaitės fotografijos darbai (1986‒1991), menininko Alekso Andriuškevičiaus konceptualistiniai kūriniai (1988‒1991), menininkų Gintaro Znamierowskio ir Donato Srogio konceptualizmo (1988‒1994) akcijų fotodokumentacijos ir objektai. Taip pat Ramybės Glinskytės ankstyvieji tapybos darbai (1989‒1995).
Kviečiame aplankyti parodą ir, kaip siūlo parodos organizatoriai, patyrinėti ją archyviniu arba meniniu žvilgsniu, taip pat per žurnalistinę (ir propagandinę) ar estetinę prizmes. Ideologija, socialinė plotmė, subjektyvumas, asmeniškumas ir estetinė plotmė šioje parodoje susipynę, veikia vieni kitus.
„Chameleono spalvos 2.0.“ Parodų salėje (III a.) veiks iki rugpjūčio 14 d. Parodą rėmė Lietuvos kultūros taryba.
Daugiau apie parodą čia.