„Žaidžiant žaidimus gyvenimas linksmesnis“, – yra sakęs rašytojas Roaldas Dahlas. Žaisti galima kortomis, stalo žaidimus, kamuoliais, o pastaruoju metu – populiarėjančius kompiuterinius vaizdo žaidimus. Jie nemažai kritikuojami dėl vaizduojamo smurto. Dažnai kaip alternatyva kompiuteriniams žaidimams pateikiamos knygos. Vis dėlto mažai kas žino, jog kompiuterinių žaidimų kūrėjai neretai įkvėpimo semiasi būtent iš literatūros.
Pirmieji žaidimai, įkvėpti knygų, pasirodė dar praėjusio amžiaus aštuntąjį dešimtmetį. Tai buvo nesudėtingos, dvimatės grafikos programos, su knygomis siejamos tik bendro pavadinimo ir tematikos. Pavyzdžiui, vienas pirmųjų žaidimų, pritaikytų „Apple“ kompiuteriams, strateginis žaidimas „Taipan!“, įkvėptas amerikiečių rašytojo James’o Clavello nuotykių romano „Tai-Pan“, visiškai nesirėmė romane aprašoma istorija. Žaidėjui buvo leista suprasti, jog jis kuria savo istoriją „Tai-pan“ romano pasaulyje.
Tobulėjant kompiuterinėms technologijoms atsirado galimybė knygų istoriją visą perkelti į kompiuterinį žaidimą. 1992 m. buvo išleistas žaidimas „Dune“. Sukurtas naudojant dar paprastą dvimatę kompiuterinę grafiką pagal to paties pavadinimo Franko Herberto romaną, bet žaidėjas gali įsijauti į pagrindinio veikėjo vaidmenį.
Taikant šiuolaikines kompiuterines technologijas galima sukurti realistiškos grafikos žaidimus, milžinišką virtualų, dažnai atvirą, pasaulį. Žaidėjui ne sekama iš anksto žinoma istorija – jis pats gali kurti ir atrasti. Dėl to ypač populiarūs žaidimai, kurių pasaulis žaidėjui jau pažįstamas. Tam neretai pasitelkiamos knygos, jų turtingas fikcinio pasaulio vaizdas leidžia sukurti ne tik tikrovišką, turiningą, bet ir skaitytojui jau pažįstamą ir savą virtualią realybę. Vien per pastaruosius metus buvo išleisti vaizdo žaidimai „Hogwarts Legacy“, „Lies of P“, „Dune: Spice wars“, „The Lord of the Rings: Gollum“.
Žaidimų kūrėjai stengiasi sukurti originalius pasaulius ir istorijas, vis dėlto rašytojų gebėjimas pasakoti išskirtines istorijas nelieka pamirštas. Pavyzdžiui, 2022 m. Japonijoje sukurtas žaidimas „Elden Ring“ nebuvo pagrįstas jokia knyga, tačiau kūrėjai, norėdami sukurti įtrauklų pasaulį ir įtikinamą istoriją, nusprendė pasamdyti pasaulinio garso JAV rašytoją George’ą R. R. Martiną, „Ledo ir Ugnies giesmės“ autorių. Šio bendradarbiavimo rezultatas – Metų vaizdo žaidimo titulą pelnęs kūrinys.
Tikėtina, jog augant susidomėjimui atsiras dar daugiau kompiuterinių žaidimų, įkvėptų knygose aprašytų istorijų. Kol kas didžioji dalis žaidimų pagrįsti fantastikos knygomis, tačiau matyti, jog jų kūrėjai nevengia interpretuoti detektyvų, pasakų ar nuotykių istorijų.
Kviečiame susipažinti su kūriniais. Į juos galite nusikelti ne tik skaitydami knygas – tai padaryti padės ir kompiuterio ar žaidimų konsolė. Šiuos kūrinius rasite Nacionalinės bibliotekos Laisvalaikio erdvėje (trečiame aukšte), lentynoje prie Socialinių mokslų skaityklos.
Knygų sąrašas čia.