Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Muzikos ir vizualiųjų menų skaitykloje (V a.) atidaryta nauja ekspozicija, skirta Billie Holiday ir kitiems svarbiems ankstyvojo džiazo atlikėjams. Ekspozicijoje rasite legendinių atlikėjų vinilinius garso įrašus, natų leidinius ir knygas ankstyvojo džiazo tematika.
1930–1950 metų periodas džiazo muzikos istorijoje žinomas kaip transformatyvus laikotarpis, pažymėtas ryškiais stiliaus, instrumentuotės pokyčiais bei kultūrine įtaka. Būtent šiuo laikotarpiu iškyla džiazo „žvaigždės“: viena jų – balandžio 7 d. gimusi Billie Holiday (tikrasis vardas Eleonore Fagan, 1915–1959). Jos muzikinis palikimas turėjo didelę įtaką svingo stiliaus formavimuisi.
Billie priebėgą nuo sudėtingų gyvenimo sąlygų atrado dainuodama, mokydamasi iš tokių džiazo ir bliuzo atlikėjų kaip Louisas Armstrongas, Bessie Smith ir kt. Nors atlikėjos biologinis tėvas Clarence’as Holiday taip pat buvo muzikantas, jis tiesiogiai dukters gyvenime ir muzikiniame ugdyme nedalyvavo.
Billie Holiday neįgijo jokio formalaus muzikinio išsilavinimo, tačiau turėjo puikią muzikinę intuiciją, o klausydama džiazo ir bliuzo muzikos ji išvystė stipriai jaudinantį ir individualų muzikos stilių. Pati dainininkė, paklausta apie savo stilių, jo formavimąsi, yra atsakiusi: ,,Manau, savo stilių nusikopijavau iš Louiso Armstrongo. Man patiko stiprus garsas ir stiprus balsas, kuriuo dainuodavo Bessie Smith... Taigi, man patiko tas pojūtis, kurį turėjo Louisas ir aš norėjau to stipraus garso, kuriuo dainavo Bessie Smith. Bet ilgainiui supratau, kad tai neveikia, nes neturiu stipraus balso. Tad galiausiai tarp jų dviejų kažkaip atradau Billie Holiday.“
Billie įkvėpė daugybę kitų atlikėjų – Franką Sinatrą, Niną Simone, Janis Joplin, Ettą James ir kt. Ji buvo viena pirmųjų, kuri nebijojo reikšti savo nuomonės tuo metu, kai tai nebuvo įprasta. Dainininkė kovojo už pilietines teises, drąsiai stojo prieš neteisybę ir socialinę nelygybę – jos daina ,,Strange Fruits“ buvo sukurta išsamių ir brutalių pasakojimų apie juodaodžių žmonių linčo praktikas pietinėje JAV dalyje, kurios pasiekė savo piką 20-ojo amžiaus pradžioje. Apie linčą 1937 m. poetas Abelis Meeropolas sukūrė poemą, kuri ir įkvėpė Billie dainos žodžius ir idėją.
Kartais atsiranda žmogus ,,ledlaužis“, kuris savo veržlumu atveria erdvę visiems, o Billie buvo viena jų. Ji parodė, kad trūkumai gali būti mūsų grožis ir kad mums kartais prireikia nepatogių tiesų, jog išprovokuotume pokyčius. Dainininkės balsas, stilius, asmenybė paliko pėdsaką, ji nutiesė kelią daugeliui žymių menininkų, suteikdama naujoms kartoms viziją diegti naujoves savitomis išraiškos formomis, ir drąsą priešintis neteisybei, su kuria susiduriama.
Šios unikalios atlikėjos ir kitų, tiek ją įkvėpusių, tiek iš jos įkvėpimo besisėmusių bei daugiau žymių XX amžiaus pirmos pusės džiazo atlikėjų išgirsti, su žanro istorijos literatūra susipažinti galite Muzikos ir vizualiųjų menų skaitykloje.
Skaityklos darbo laikas: pirmadienį–penktadienį 8–21 val., šeštadienį–sekmadienį 10–18 val.
Kviečiame!