Jau gegužės 26 d. vyks ne tik Prezidento, bet ir Europos Parlamento rinkimai. Ta proga Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Valstybingumo erdvėje vakar vyko renginys „Europos Parlamento rinkimai: patirtys ir įžvalgos“.
Renginio pirmoje dalyje buvo pristatytas naujas Europos rinkimų monitoringo centro (angl. European Elections Monitoring Center, EEMC) projektas, kurį įgyvendinant 28 Europos Sąjungos (ES) šalyse mokslininkų komandos analizuoja vykstančias partijų ir kandidatų į Europos Parlamento narius rinkimų kampanijas.
Pasakodamas apie EEMC projektą doc. dr. Andrius Šuminas pabrėžė, kad tai padės žmonėms susidaryti išsamesnį vykstančios rinkimų kampanijos vaizdą ne tik Lietuvoje, bet visoje Europos Sąjungoje.
„Šiame puslapyje surinkta ir pateikiama informacija apie kiekvienoje Europos Sąjungos šalyje skleidžiamas partijų reklamas televizijoje, skrajutes, plakatus, agitacinius pranešimus „Facebooke“, – pasakojo A. Šuminas.
A. Šuminas taip pat pabrėžė vieną iš interaktyvaus projekto pranašumų – puslapyje pateiktą informaciją galima išfiltruoti: pasirinkti tik norimą partiją, dominančią temą ar reklamos pobūdį.
Baigiant pristatymą, projekto dalyvė Enrika Gecaitė apžvelgė Europos Sąjungoje platinamus agitacinius plakatus, pateikė keletą pavyzdžių. „Kaip matome, įvairiose šalyse galima atrasti labai įvairių dalykų – nuo komunistinių plakatų iki partijų, kurių pagrindinė veikla – gatvės menas, o tikslas – pašiepti politikos elitą. Tačiau dėl to rinkimų kampanija tampa vis įdomesnė“, – sakė E. Gecaitė.
Po projekto pristatymo vyko diskusija, įžvalgomis apie Europos Parlamento rinkimus dalijosi Europos Parlamento biuro Lietuvoje vadovė Daiva Jakaitė bei rinkos ir viešosios nuomonės tyrimų kompanijos „Baltijos tyrimai“ vadovė Rasa Ališauskienė.
R. Ališauskienė ir D. Jakaitė teigė, kad Europos Parlamento rinkimai – tai tarsi ne partijos, bet kandidato rinkimas, nes žmonės dažniausiai juose balsuoja už žinomus, dažnai žiniasklaidoje minimus kandidatus.
„Baltijos tyrimų“ vadovė pasakojo, kad atlikus apklausą apie tai, kuriuos europarlamentarus žmonės vertina geriausiai, paaiškėjo, kad minėtas matomumo veiksnys veikia ir čia.
„Pirmoje apklausos dalyje prašėme išvardyti visus 11 dabartinių europarlamentarų iš Lietuvos. Tai buvo visko. Ir surašytų politikų iš ankstesnių kadencijų, ir dar daugiau. O paskui davėme sąrašą su esamais europarlamentarais ir prašėme pažymėti, jų manymu, geriausiai dirbusius Europos Parlamente. Gan daug nuo kitų atitrūko du nariai ir tam įtaką padarė būtent matomumas žiniasklaidoje, atliktų darbų paviešinimas visuomenei“, – pasakojo R. Ališauskienė
Pasak diskusijos dalyvių, Europos Parlamentas nėra vieta, kurią visuomenė mėgsta vadinti politikų poilsiaviete, tačiau pabrėžia, jog iš piliečių akiračio dingusiam politikui sugrįžus į Lietuvą tikrai gali būti sunku grįžti į politiką. Jos teigė, jog tie europarlamentarai, kurie geba išlikti ir partijos lyderiais Lietuvoje, yra daugiau matomi visuomenės, todėl jiems lengviau.
Diskusiją moderavo doc. dr. A. Šuminas.