Kaip mus rasti Telefonas Klaustukas Sitemap
2020 m. balandžio 7 d.

Vaizdo žaidimai: įtaka elgesiui ir tarpkultūriniam raštingumui

Vaizdo žaidimai – reikšminga pramogų verslo pasaulio varomoji jėga. Dėl populiarumo ir savo poveikio vaizdo žaidimai priskiriami masinėms medijoms kaip pasakojimo ir vaizdavimo priemonė. Žaidimai tapo antra populiariausia veikla internete po vaizdo įrašų peržiūros: 2014-aisiais fiksuota 1,82 milijardo žaidėjų ir manoma, kad šis skaičius iki 2021 metų išaugs iki 2,7 milijardo. Tačiau, nepaisant didžiulio vaizdo žaidimų populiarumo, didėjančios jų įvairovės ir įvairialypės žaidėjų auditorijos, dar visai neseniai reikšmingo dėmesio tam, kokį poveikį jie daro žmonių mąstymui ir tarpkultūriniam bendradarbiavimui, skiriama nebuvo.

Šių metų sausį žurnale „Educational Sciences: Theory & Practice” publikuotas Elenos Shliakhovchuk ir Adolfo Muñozo García mokslinis straipsnis, kuriame nagrinėjama vaizdo žaidimų įtaka, atsižvelgiant į tarpkultūrinę perspektyvą. Straipsnyje apžvelgiamos šešiasdešimt dvi studijos, kuriose analizuojamas vaizdo žaidimų poveikis žaidėjų elgesio pokyčiams, aptariama, kaip jie suvokia turinį ir įgyja žinių.

Augant gyventojų skaičiui, spartėjant migracijos procesams ir globalizacijai, neišvengiamai kyla vis didesnis poreikis stiprinti tarpkultūrinį švietimą, taip pat susitvarkyti su sudėtinga visuomenės dinamika, kai nuolat vertinama aplinka, prie jos prisitaikoma ir joje veikiama, kaskart iš naujo įvertinant egzistuojančius savuosius „rėmus“. Taigi tarpkultūriniam švietimui reikalingos naujos žinių įgijimo ir mąstysenos ugdymo priemonės, leidžiančios derinti žinias su žaismingu, novatorišku tarpdisciplininiu mąstymu. Tai svarbu analizuojant ir pertvarkant visuomenės sistemas.

Nagrinėjamose studijose teigiama, kad tampa vis sunkiau pasakyti, iš kokių šaltinių jaunoji karta mokosi daugiau – vadovėlių ar vaizdo žaidimų. Tiek žaidėjai, tiek pedagogai pripažino vaizdo žaidimus, kaip mokymosi priemonę, galinčią pagerinti moksleivių ir studentų mokymosi rezultatus, suteikiančią galimybę tobulinti svarbiausius XXI amžiuje reikalingus įgūdžius, tokius kaip sisteminis mąstymas, strateginis problemų sprendimas ir aiškinamoji analizė, taip pat daryti įtaką moraliniam ir protiniam jaunimo ugdymui, lavinti vaizduotę. Šiandieniniame pasaulyje į vaizdo žaidimus žiūrima kaip į įmantrias priemones, atskleidžiančias rasinę, lytinę ir kultūrinę prasmę. Žaidžiant vaizdo žaidimus, realus gyvenimas persipina su virtualiuoju, todėl natūralu, kad tai turi įtakos tam, kaip yra patiriamas realus gyvenimas.

Analizuodami tyrimus mokslininkai pastebi žaidėjų elgesio pokyčių, pavyzdžiui, sustiprėjusį prosocialų elgesį ir paslaugumą, įgytus žaidžiant prosocialinio turinio vaizdo žaidimus, tokius kaip „Chibi Robo“, „Super Mario Sunshine“, „Darfur is Dying“. Žaidžiant žaidimus „Borderland 2“, „Minecraft“ ir „Papers, Please“, padidėja empatija, sustiprėja bendravimo, prisitaikymo ir išradingumo įgūdžiai. Autoriai straipsnyje pateikia ir daugiau pavyzdžių.

Pabrėžiama svarbi galimybė ne tik įsikūnyti į savo avatarą ir pasijusti kito kailyje, bet ir bendrauti su kitais žaidėjais. Mokslininkai sako, kad žaidėjai, mėgstantys socialinio konteksto žaidimus, realiame gyvenime yra labiau linkę prisidėti prie socialinių ir pilietinių judėjimų. Tiesa, žaidimų yra labai įvairių, tad dažnai juose atspindimi ne tik teigiami, bet ir neigiami realaus gyvenimo kultūriniai aspektai, galintys paveikti žaidėjus ir formuoti jų vertybes.

Autoriai daro išvadą, kad vaizdo žaidimai gali padėti įgyti kultūrinių žinių ir ugdyti socialinį ir tarpkultūrinį raštingumą, kultūrinį sąmoningumą ir skirtingų geopolitinių erdvių kultūrinį supratimą, taip pat sustiprinti ar susilpninti stereotipus. Vaizdo žaidimai suteikia galimybę išsilaisvinti iš paties asmens ar visuomenės sukurtų įsitikinimų, stereotipinių kultūrinių asociacijų ir rasinio šališkumo. Pasak autorių, vaizdo žaidimai vaidina vis svarbesnį vaidmenį formuojant ir plečiant žaidėjų vaizduotę bei pasaulėžiūrą.

Parengta pagal Shliakhovchuk, Elena, Muñoz García, Adolfo (2020). Intercultural Perspective on Impact of Video Games on Players: Insights from a Systematic Review of Recent Literature. Educational Sciences: Theory & Practice [interaktyvus], 20(1), p. 40–58 [žiūrėta 2020–03–27]. Prieiga per Ebsco Discovery Service. Kaip prisijungti, skaitykite čia ›