Nuo šiol Lietuvos institucijoms nebereikės svarstyti, kaip Lietuvą pristatyti pasauliui, – parengta Lietuvos pristatymo užsienyje 2020–2030 m. strategija. Joje išskirtos pagrindinės valstybės sritys, tapsiančios Lietuvos komunikacijos pagrindu ateinantį dešimtmetį. Prisistatydama užsienyje Lietuva išryškins savo pasiekimus ekonomikos, kultūros, valdymo ir talentų pritraukimo srityse. Išgrynintos ir keturios Lietuvos visuomenės vertybės: laisvė kurti, tobulėjimas, veržlumas ir ryšys su gamta. Valstybei svarbios sritys ir vertybės susietos į bendrą pozicionavimą „Atviri kurti kartu“ (angl. Open for Co-creation), kurį vienijantis principas grindžiamas atvirumu, bendradarbiavimu ir veržlumu.
„Mažas šalies žinomumas užsienyje, iš to kylantys stereotipai ir neigiami vertinimai trukdo mūsų šaliai pasiekti užsibrėžtus tikslus. Nuo pat Nepriklausomybės atkūrimo laikų veikėme be Lietuvos pristatymo užsienyje strategijos, nebuvo aiškūs Lietuvos prisistatymo tikslai, siektini rodikliai. Trūko Lietuvos pristatymą vienijančios temos, aiškaus plano, kokiose šalyse užsienyje turime telkti savo išteklius. Dabar turime išgrynintas valstybės sritis, komunikacijos gaires, kaip kalbėti apie Lietuvą užsienyje, sudarytas tikslinių šalių užsienyje sąrašas, parengtas dešimties metų strategijos įgyvendinimo ir trejų metų taktinis veiksmų planas. Laikas pasauliui pristatyti modernios Lietuvos veiklą“, – sakė Vyriausybės kanclerio pirmasis pavaduotojas Lukas Savickas.
Į strategijos rengimą buvo įtrauktos šalies institucijos, aktyviausiai vykdančios šalies pristatymo veiklas užsienyje: Vyriausybės kanceliarija, Užsienio reikalų ministerija, Ekonomikos ir inovacijų ministerija, Kultūros ministerija, VšĮ „Versli Lietuva“, VšĮ „Investuok Lietuvoje“, Lietuvos kultūros institutas, VšĮ „Keliauk Lietuvoje“. Šių institucijų atstovai aktyviai prisidėjo prie dokumento rengimo ir rezultatų tvirtinimo. Lietuvos įvaizdžio strateginė taryba, kurią sudaro verslo, komunikacijos asociacijų, ministerijų ir kitų institucijų atstovai, teikė rekomendacinio pobūdžio pastabas dėl rengiamo dokumento. „Į projektą siekėme įtraukti kuo platesnį ratą Lietuvos pristatymu užsienyje suinteresuotų grupių – tik tai gali garantuoti, kad strategija bus naudojama ir nenuguls į stalčių. Nors strategija skirta šalies institucijoms, tikimės, kad bendras pozicionavimas Open for Co-creation ilgainiui taps visos Lietuvos žinute užsieniui“, – įsitikinęs L. Savickas.
„Įprastai pasaulio šalys savo komunikacijoje demonstruoja egocentriškumą – komunikuoja iš savo perspektyvos. Pasirinkę Open for Co-creation pozicionavimą, siekiame išsiskirti kalbėdami apie tai, ką ir kaip su pasauliu galime kurti kartu – būdami atviri, veržlūs ir bendradarbiaujantys. Norime, kad mūsų prisistatymas būtų ne savitikslė pagyra, bet atneštų pamatuojamą naudą pritraukiant į Lietuvą daugiau investicijų, turistų, talentų ir prisidėtų didinant eksporto apimtį“, – taip su naująja strategija siejamus lūkesčius apibūdino UAB „Synthesis Consulting Group“ vyriausiasis strategas Gediminas Užkuraitis.
„Veržlumas yra pamatinė vertybė, vedanti mus į priekį. Norime pranešti – mūsų šalies profesionalai talentingi, trokštantys iššūkių, gebantys lanksčiai reaguoti į besikeičiančią aplinką. Valstybė gali pasiūlyti greitus sprendimus, individualų požiūrį į investuotojų poreikius. Lietuvoje yra viskas, ko reikia subalansuotam gyvenimui, todėl Lietuva yra šalis, kurią verta rinktis“, – neabejotiną strategijos naudą pabrėžia Tomas Ramanauskas, agentūros „New!“ kūrybos direktorius.
Šių metų rugsėjo pradžioje strategija buvo pristatyta šalies institucijoms, Pasaulio lietuvių bendruomenei, tinklo „Global Lithuanian Leaders“, Lietuvos komunikacijos asociacijų nariams. Rugpjūčio 26 d. Lietuvos įvaizdžio tarybos nariams strategijai pritarus, rugsėjo 9 d. ji bus pristatyta neformaliame ministrų pasitarime.
Strategiją Vyriausybės kanceliarijos užsakymu parengė ūkio subjektų grupė – UAB „New Agency“, UAB „Synthesis Consulting Group“, MB „Blue Oceans PR“ ir UAB „SuperYou“. Prie strategijos dirbo vienas garsiausių prekių ženklo metodologijos, reitingų sudarytojas Simonas Anholtas, Estijos rinkodaros ekspertė Eva Kristiina Ponomarjov. Strategijos įgyvendinimą koordinuos Vyriausybės kanceliarijos Lietuvos įvaizdžio grupė. Artimiausiu metu planuojama skelbti vizualinio identiteto konkursą.
Lietuvos pristatymo užsienyje 2020–2030 m. strategija yra Europos Sąjungos projekto „Vieningos, viešuosius interesus atitinkančios ir į rezultatus orientuotos Lietuvos pristatymo užsienyje sistemos sukūrimas“ dalis. Pagrindinis strategijos tikslas – pagerinti Lietuvos pristatymo užsienyje veiklų įgyvendinimo kokybę, siekti efektyviau naudoti valstybės išteklius veikloms, susijusioms su Lietuvos pristatymu užsienyje, sukuriant efektyvią ir į rezultatus orientuotą Lietuvos pristatymo užsienyje sistemą. Šios sistemos kertinės dalys yra Lietuvos įvaizdžio stebėsenos ir analizės sistema, šalies pristatymo užsienyje strategija ir viešojo sektoriaus specialistų, kurių veikla siejasi su šalies pristatymo užsienyje veiklomis, kompetencijų tobulinimas.