Lapkričio 7 d., ketvirtadienį, 18 val., kviečiame į mokslininkės Svetlanos Panich (Kanada) paskaitą „Žydiškojo Jėzaus atradimas. Nuo Mozės Mendelsono iki Marko Šagalo / Discovery of Jewish Jesus. From Moses Mendelsohn to Marl Chagall“. Paskaita vyks Vilniaus žydų viešojoje bibliotekoje (Gedimino pr. 24), įėjimas iš Vilniaus mažojo teatro kiemo.
Paskaita vyks anglų kalba. Įėjimas laisvas.
Apie paskaitą
Pokyčiai, įvykę žydų kultūroje XIX ir XX amžiuje, veikiant Haskalos judėjimui, paskatino platų žydų intelektualų, rašytojų ir menininkų susidomėjimą Jėzaus figūra. Perėjimas nuo neigiamo požiūrio į Jėzų prie bandymų įrašyti jo figūrą į žydų istoriją, matyti jį kaip „žydą pagal kraują ir pažiūras“ (Uri Zvi Greenberg). „Kančių brolis“ padėjęs atrasti žydiškąjį Jėzų, ypač įspūdingas ne tik teologinėse ir politinėse mintyse, bet ir XX amžiaus žydų mene.
Kokios buvo pagrindinės šio atradimo tendencijos? Kaip teologinės Mozės Mendelsono idėjos po šimtmečių atsiliepė Maurycijaus Gottliebo, Makso Liebermano, Marko Antokolskio ir Marko Šagalo mene? Kodėl Markas Šagalas – jis bus pagrindinis šios paskaitos herojus – buvo taip apsėstas Nukryžiuotojo vaizdavimo? Žvelgdami į žydo Jėzaus atradimo istoriją, įdėmiai pažvelgsime į Šagalo nukryžiavimus, pradedant nuo ankstyvo 1910 m. pieštuku nupaišyto piešinio iki 1950 m. „Mistinis nukryžiavimas“, bandysime kartu pagalvoti, kodėl vienam iš „žydiškiausių“ XX amžiaus menininkų Jėzaus figūra buvo galingiausia žydų tautos pasiaukojimo ir kančios metafora, taip pat, pasak M. Šagalo biografo Franzo Meyerio, „kiekvieno asmens skausmo gilinimo“ simbolis.
Apie pranešėją
Svetlana Panich – žydų krikščionybės tyrinėtoja, Tarptautinės žydų ir krikščionių dialogo darbo grupės koordinatorė, vertėja iš anglų, lenkų, ukrainiečių kalbų. Šiuo metu gyvena Toronte (Kanada).